نگهدارنده یا ریتینر ارتودنسی یک قسمت مهم از درمان ارتودنسی است.در اصل دندانها پس از جابجا شدن به موقعیت اصلی آنها،به چندین دلیل تمایل به برگشت به موقعیت اولیه را دارند که موضوع خوشایندی محسوب نمی شود.میزان این برگشت از فردی به فرد دیگر متفاوت می باشد و اصلا” قابل پیش بینی نمی باشد اما بندرت بیشتر از بیست درصد نتایج حاصله از ارتودنسی را دربرمی گیرد .ا

لبته کمترین برگشت درمان ارتودنسی نیز برای مراجعین ارتودنسی قابل قبول نمی باشد و آنها تمایل دارند که دندانهایشان کوچکترین جابجایی نداشته باشند.نگهدارنده های متحرک(یا همان ریتینرهای متحرک)یکی از مهمترین ابزارها برای نگهداری نتایج ارتودنسی می باشند.

این نگهدارنده های متحرک هم می توانند بصورت پلاک متحرک ساخته شوند و هم بصورت نگهدارنده های شفاف تحویل مراجعین شوند که امروزه نوع دوم بیشتر مطلوب بیماران می باشد.در رابطه به مراقبتهای مورد نیاز برای نگهدارنده های متحرک لازم است نکاتی عنوان شود:

  • دندان و بافت های پیرامون آنها بافت زنده به حساب می آیند و مدام در حال تغییر می باشند بنابراین نمی توان انتظار داشت دندانها تا آخر عمر هیچ تغییری نکنند.برای اینکه این تغییرات به حداقل برسند و نظم کلی دندانهای شما حفظ شود بایستی از نگهدارنده های ارتودنسی استفاده نمایید.
  • نگهدارنده ارتودنسی متحرک بصورت پلاک های شفاف و از روی فرم و شکل روز آخر دندانهای شما ساخته شده است.گذاشتن و برداشتن نگهدارنده های ارتودنسی به راحتی انجام می شود.این نگهدارنده ها بایستی طبق زمان بندی زیر (در تمام اوقات بحز در مواقع غذا خوردن و مسواک زدن) استفاده شوند:
  • شش ماه اول بصورت تمام وقت
  • شش ماه دوم بصورت شبانه(هر شب)
  • شش ماه سوم بصورت شبهای زوج(شنبه شب،دوشنبه شب و چهارشنبه شب)
  • شش ماه چهارم بصورت یک شب در هفته (شب جمعه)
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های درمان ارتودنسی ثابت
b2ap3 thumbnail negahdarande1 - آموزش نگهداری از ریتینر های متحرک(اسیکس)
مراقبت از نگهدارنده متحرک(اسیکس)
  • نگهدارنده های شفاف به فشار و حرارت حساس می باشند ازینرو هنگام خوردن غذاهای سفت و یا نوشیدنی های داغ بایستی از دهان خارج شوند.
  • هنگام خارج کردن آنها از دهان،آنها را در محفظه پلاستیکی که به همراه نگهدارنده ها به شما تحویل شده است،نگهداری نمایید.از گذاشتن آنها در کیسه پلاستیک یا دستمال کاغذی خودداری نمایید.
  • همان طور که اشاره شد نگهدارنده های ارتودنسی از روی چینش روز آخر دندانهای ارتودنسی شما ساخته شده اند و مادامیکه به راحتی گذاشته و برداشته می شوند،دندانهای شما در موقعیت منظم خود قرار دارند.اگر در استفاده از آنها اهمال کنید،هنگام قراردادن به سختی خواهند نشست و در این حالت باید مجددا” آنها را آنقدر استفاده نمایید که به راحتی گذاشته و برداشته شوند.
  • برای تمیز کردن نگهدارنده های متحرک، به محض این که ریتینر را از دهان خارج کردید(بعد از وعده های غذایی) و در حالی ‌که هنوز مرطوب است، آن را باید تمیز کنید. اگر بگذارید تا ریتینر خشک شود، تمیز کردن آن دشوار شده و ذرات به آن می‌چسبند.
download1 - آموزش نگهداری از ریتینر های متحرک(اسیکس)
مراقبت از نگهدارنده متحرک(اسیکس)

 

  • برای تمیز کردن ریتینر،آب ولرم را با مایع ظرف‌شویی ملایم ترکیب کنید ( خمیر دندان حاوی مواد ساینده بوده و سطح پلاستیکی ریتینر را خراش می‌دهد ). با استفاده از مسواک نرم یا مسواک مخصوص دندان مصنوعی، با ملایمت جرمهای چسبیده به سطح ریتینر را از‌بین ببرید.
  • در صورت لزوم می‌توانید با استفاده از گوش پاک کن، شیارها و منافذ ریتینر را تمیز کنید.
  • هر چند ماه یکبار،در صورتی که متوجه شدید ذرات چسبیده به ریتینر تمیز نمی‌شوند، می توانید آن را داخل محلول مخصوص به همراه قرص شوینده دندان مصنوعی برای شست‌وشوی جرم و رسوب چسبیده به ریتینر قرار دهید.
  • نگهدارنده های متحرک ابزارهای مصرفی هستند و در صورتی که مرتب و منظم استفاده شوند،معمولا” هر چند ماه یکبار بایستی تجدید شوند؛در صورت نیاز به ساخت نگهدارنده جدید بایستی برای قالبگیری جهت ساخت نگهدارنده جدید با پذیرش هماهنگ فرمایید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اصلاح طرح لبخند
0/5 (0 نظر)