در درمان ارتودنسی دندانها صاف و همراستا می‌شوند ،کجی آنها اصلاح می‌گردد و مشکلات بایت نیز برطرف می‌شود. در درمان ارتودنسی، بسته ‌بودن فکها نیز مد نظر قرار می گیرد و منظور از آن، هرگونه عاملی است که باعث می‌شود سطح دندان‌های متناظر در دو فک مقابل بر هم منطبق نباشد و به عبارتی دندان‌ها بر یکدیگر خوب جفت نشوند. به این وضعیت های فوق مال اکلوژن نیز گفته می‌شود. یکی از مهم‌ترین اهداف درمان ارتودنسی برطرف کردن مال اکلوژن یا مشکلات ارتودنسی نیازمند درمان می باشد.

عدم درمان مشکلات مال اکلوژن دندانها باعث بروز مشکلات متعددی از جمله موارد زیر می‌شود:

  1. کجی و بی نظمی دندانها باعث می‌شود مسواک زدن و نخ دندان کشیدن دشوارتر شده و در بسیاری از شرایط فواصل بین دندان‌ها و لثه به خوبی تمیز نشود. این امر باعث تجمع پلاک و باکتری‌ها و در نتیجه پوسیدگی دندان و یا بیماری لثه می‌شود.
  2. جلو زدگی دندان‌ها باعث می‌شود دندان‌ها بیشتر در معرض لب پر شدگی و شکستگی در اثر حوادث و تصادفات قرار بگیرند.
  3. کراس بایت می‌تواند منجر به هم‌تراز نبودن سطح دندان‌ها و در موارد شدید رشد نامطلوب فکها شود.
  4. اوپن بایت می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در تکلم و همچنین غذاخوردن شود.
  5. در صورتی که دندان‌ها به خوبی به همدیگر جفت نباشند، عملاً بخش زیادی از غذا جویده نمی‌شود.

انواع مشکلات و ناهنجاری های دندانی نیازمند درمان:

1 5 4 1 1 - مشکلات ارتودنسی نیازمند درمان
اوربایت

اوربایت

در اوربایت،دندانهای فک بالا بیش از نصف دندانهای فک پایین را می پوشانند.اور بایت شدید می‌تواند باعث شود دندان‌های جلوی پایین هنگام بایت با سقف دهان تماس داشته و به بافت‌های نرم آن آسیب بزنند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فواید درمان ارتودنسی
2 5 4 1 1 - مشکلات ارتودنسی نیازمند درمان
کراس بایت

کراس بایت

در کراس بایت دندان‌های بالایی با سطح جانبی یا پشتی دندان‌های پایینی تماس پیدا می‌کنند. این وضعیت باعث ناهمراستایی و در موارد شدید عدم تقارن رشد فکها می‌شود.

3 5 4 1 1 - مشکلات ارتودنسی نیازمند درمان
اوپن بایت

اوپن بایت

 اوپن بایت عملاً مانع عملکرد جویدن میشود چرا که وضعیتی است که در آن دندان‌های جلوی بالایی در هنگام بسته‌ بودن فکها با دندان‌های جلوی پایینی فاصله عمودی دارد. این وضعیت می‌تواند باعث عادات نامناسب مانند فشار زبان شود. فشار زبان به حالتی گفته می‌شود که در هنگام بلع فرد زبان خود را به جای این که به سقف دهان فشار دهد، به دندان‌های جلویی می‌فشرد.

4 4 3 1 1 - مشکلات ارتودنسی نیازمند درمان
بی نظمی و به ‌هم‌ ریختگی دندانها

بی نظمی و به ‌هم‌ ریختگی دندانها

بی نظمی یا کرودینگ به وضعیتی گفته می‌شود که در آن به علت کمبود فضا در قوس دندانی، دندانها برای رویش کامل مجبور به چرخیدن و کج شدن هستند و در بسیاری از موارد از جایگاه نامناسب مانند سقف دهان بیرون میزند. گاهی شلوغی و به هم ریختگی دندان‌ها در سن رشد به راحتی با دستگاه بازکننده کام اصلاح می‌شود.

5 2 1 1 1 - مشکلات ارتودنسی نیازمند درمان
فاصله بین دندان‌ها

فاصله بین دندان‌ها

مشکل وجود فاصله بین دندان‌ها ممکن است به علت عدم وجود یک یا چند دندان باشد و یا صرفاً علت آن کوچک بودن دندان‌ها یا بزرگ بودن فضای فک باشد.

6 2 1 1 1 - مشکلات ارتودنسی نیازمند درمان
اورجت

اورجت :در اورجت دندان‌های جلویی بالایی خیلی جلوتر از دندان‌های جلوی پایینی قرار می‌گیرند و فاصله افقی بین آنها بیش از حد نرمال می باشد. اورجت به جلو زدگی دندان‌های جلویی فک بالا گفته می‌شود که زیبایی و عملکرد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

0/5 (0 نظر)