وقتی صحبت از مراقبت های دندانی به میان می آید، پیدا کردن بهترین درمانی که مناسب نیازهای شما باشد، امری حیاتی است. اگر شما یکی از افرادی هستید که دندان از دست داده است، قطعاً می دانید که گزینه های زیادی برای جایگزینی آنها دارید و ایمپلنت های دندانی یکی از مؤثرترین های آنها برای مراقبت در دراز مدت می باشند.

هر تصمیم طولانی مدتی در مورد دندان ها، موجب ایجاد تغییر در زندگی خواهد شد، زیرا جنبه های مختلف زندگی روزانه را تحت تأثیر قرار می دهد. اگر شما یکی از افرادی هستید که از پروتزهای پارسیل یا دست دندان های کامل استفاده می کنند، حتماً می دانید که آنها به دلیل متحرک بودنشان، از نظر عملکردی دارای نقاط ضعفی هستند، و اغلب از نظر زیبایی نیز ناخوشایند هستند. گزینه دیگر داشتن بریج های دائمی است که دندان های طبیعی تکیه گاه آنها قرار می گیرند، اما باز هم ممکن است برای آنها نیز مشکلاتی بوجود بیاید، و احتمال مواجه شدن آنها با شکست به دلیل شکستن، پوسیدگی، یا بیماری لثه وجود دارد.

خوشبختانه، ایمپلنت های دندانی بر بسیاری از این مشکلات که با پروتزهای مصنوعی و بریج ها همراه هستند فائق می آیند، و این امر باعث شده است که آنها به مؤثرترین درمان برای موفقیت دراز مدت در رابطه با عملکرد، سلامت دهان، و حفظ ظاهر طبیعی دندان ها تبدیل شوند. مطالعات نشان می دهند که 15 تا 20 درصد از روکش ها و بریج های سنتی طی 10 سال با شکست مواجه خواهند شد. حتی اگر بخواهیم آنها را طی بازه زمانی طولانی تری نشان دهیم، برای مثال 15 تا20 سال، این تفاوت بسیار چشمگیرتر خواهد بود.

با تمام این تفاصیر، گزینه های محدودی هستند که می توانند یک عمر دوام داشته باشند، مخصوصاً زمانی که سایدگی و فرسودگی که- نه تنها با خوردن- دندان ها تجربه می کنند را مد نظر قرار دهیم. افراد زیادی هستند که از براکسیسم (دندان قروچه) رنج می برند، و احتمال بروز تصادفات در هر جایی هم وجود دارند. همه اینها را مد نظر قرار دهید، به اضافه این حقیقت که 2% از آنها با شکست مواجه می شوند، و مطمئناً احتمال بروز مشکلات برای ایمپلنت های دندانی را وجود دارد.

بنابراین، برای به حداکثر رساندن موفقیت و به حداقل رساندن احتمال شکست و بروز مشکلات برای ایمپلنت های دندانی، چه کار می توان انجام داد؟ دراین مقاله قصد داریم برخی از مشکلاتی که ممکن است برای ایمپلنت های دندانی بروز پیدا کنند (هم در دراز مدت و هم کوتاه مدت) را برای شما توضیح دهیم و راهکارهایی برای فائق آمدن بر آنها ارائه خواهیم داد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ایمپلنت های دندانی و فرایند کاشت آنها
2 1 - مشکلات شایع ایمپلنت های دندانی
مشکلات ایمپلنت دندانی

مشکلات کوتاه مدت ایمپلنت های دندانی

عفونت و مسائل مربوط به بهبود

گرچه نصب ایمپلنت های دندانی یک فرایند جراحی می باشد، و گرچه دهان حاوی تعداد زیادی باکتری می باشد، اما اگر دندانپزشک احتیاط های لازم را به عمل بیاورد و فرایند را در شرایط استریل انجام دهد، خطر بروز عفونت پایین خواهد بود. به عنوان یک اقدام پیشگیرانه در برابر عفونت، گاهی اوقات برای بیماران آنتی بیوتیک تجویز می شود. درد یا ناراحتی معمولاً بسیار جزئی خواهد بود و تنها بین 1 تا 4 روز طول خواهد کشید.

گرچه عفونت ایمپلنت های دندانی بسیار نادر است، اما غیر ممکن هم نیستند. این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که بخش دیگری از دهان عفونی شود و این عفونت به محلی که ایمپلنت دندانی کاشته شده است منتشر خواهد شد، و یا اینکه مشکلی از پیش وجود داشته است. به هر صورت، باید هر چه سریع تر به دندانپزشک خود مراجعه کنید تا خیلی زود برای برطرف نمودن مشکل اقدام کند و از نیاز به هر گونه فرایند دیگری پیشگیری نماید.

وجود بیماری های دیگر از قبل

وقتی نوبت به ایمپلنت های دندانی می رسد، نکات زیادی هستند که باید مد نظر قرار بگیرند. یکی از این جنبه های ضروری که باید به آن پرداخته شود، این است که آیا شما هیچ بیماری زمینه ای یا شرایط دیگری دارید که بتواند روی موفقیت ایمپلنت های دندانی شما تأثیر گذارد. به همین دلیل انجام آزمایشات پزشکی قبل از اقدام برای انجام فرایند دریافت ایمپلنت های دندانی حیاتی است.

شرایطی مانند سرطان، دیابت، بیماری لثه مداوم، و فک آسیب دیده، و نیز اعتیاد به نوشیدن الکل، کشیدن سیگار، داروها، و بیماری متفاوت دیگر، همگی این احتمال را دارند که موجب بروز مشکلات برای ایمپلنت های دندانی شوند. گرچه این موضوع الزاماً به این معنا نیست که شما نمی توانید آنها را دریافت کنید، اما جای گرفتن ایمپلنت درون استخوان دشوارتر خواهد بود یا بهبود آن مدت زمان طولانی تری طول خواهد کشید. دندانپزشک شما باید از سوابق پزشکی شما آگاه باشد یا خودتان آنها را در اختیار وی قرار دهید تا بتواند تصمیم بگیرد آیا شما گزینه مناسبی برای دریافت ایمپلنت های دندانی هستید یا خیر.

تکنیک نامناسب جراحی

اگر تصمیم گرفته اید ایمپلنت های دندانی را دریافت کنید- یا در واقع هر جراحی دیگری را انجام دهید، لازم است که تحقیقات کافی برای یافتن یک جراح معتبر، ماهر، و شناخته شده انجام دهید. یک جراح با مهارت دهان و دندان دانش کافی در مورد روند اسئواینتگریشن (جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک)، و همچنین مهارت های جراحی خواهد داشت تا اطمینان حاصل نمایید که فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی بدون هیچ خطری و به درستی انجام خواهد شد.

در غیر اینصورت، دندانپزشک شما مهارت و دانش کافی برای انجام صحیح فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی به روشی مؤثر و صحیح را ندارد، و شما مجبور خواهید بود با خطرات بروز عفونت یا مشکلات بیشتر مواجه شوید.

با این حال، تعداد زیادی جراح و دندانپزشک در خدمت مشت هستند که ایمپلنت های دندانی را با بهترین کیفیت ارائه می دهند، و عملکرد جویدن و لبخند شما را با نتایجی به زیباترین شکل ممکن برای شما احیاء خواهند کرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  پلاک های شفاف ارتودنسی در مقایسه با براکت فلزی
2 2 - مشکلات شایع ایمپلنت های دندانی
مشکلات ایمپلنت دندانی

عدم دنبال کردن توصیه های دندانپزشک

روند بهبود برای موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی شما بسیار مهم است. با بهبود خوب، نه تنها از بروز عفونت و مشکلات دیگر پیشگیری می کند، بلکه این اطمینان را بوجود می آورد که ایمپلنت دندانی شما به خوبی درون استخوان جای گرفته است و لق نخواهد شد. پس از انجام فرایند کاشت یمپلنت های دندانی، توصیه ها و راهنمایی های لازم نیز به شما داده خواهد شد که این اطمینان را بوجود خواهد آورد که به درستی بهبود پیدا خواهد کرد.

از جمله بهترین کارهایی که می توان برای بهبود خوب انجام داد این است که فعالیت های فیزیکی سنگین را به مدت چند روز در حداقل نگه دارید، منطقه جراحی را تمیز حفظ کنید، اگر به شما توصیه شده است از خوردن برخی غذاهای خاص اجتناب کنسد، و در مورد دریافت داروهای خود با دقت برخورد کنید. اگر در زمان انجام جراحی شرایط پزشکی یا بیماری خاصی داشته باشید، ممکن است شما نیاز به راهنمایی های بیشتری داشته باشید.

عدم دنبال کردن دستور العمل های دندانپزشک می تواند منجر به بروز تورم، ناراحتی، و مشکلات متعدد دیگر شود- بعلاوه خودتان متوجه خواهید شد که باید به نصیحت های آنها گوش می دادید.

مشکلات دراز مدت ایمپلنت های دندانی

بهداشت نامناسب دهان و دندان ها

اکنون که ایمپلنت های دندانی خود را دریافت کرده اید، و پس از دنبال کردن توصیه های دندانپزشک خود، آنها به خوبی و بدون بروز هر گونه مشکلی بهبود یافته اند، اکنون نوبت به مهم ترین بخش رسیده است. انجام کارهای روتین بهداشتی دهان و دندان برای حفظ ایمپلنت های دندانی شما ضروری است. گرچه ایمپلنت های دندانی مستعد ابتلا به مشکلاتی نیستند که در دندان های طبیعی مشاهده می شوند، مانند شکستن و پوسیدگی، اما به این معنا نیست که آنها فنا ناپذیرند. آنها هنوز هم نیاز به همان مقدار مراقبت و نگهداری در بهترین شرایط دارند.

نادیده گرفتن بهداشت خوب دهان تأثیرات شدیدی روی استحکام کلی دندان های شما، و همچنین میزان سلامت لثه های شما خواهد داشت. تشکیل پلاک های باکتریایی یا چسبیدن ذرات غذا به ایمپلنت های دندانی می تواند منجر به بروز عفونت، التهاب لثه ها، یا حتی از دست رفتن ایمپلنت دندانی به طور کامل شود. پرهیز از این مسائل نسبتاً ساده است: دندان های خود را مسواک زنید، نخ دندان بکشید، و به طور منظم برای چکاپ به دندانپزشک مراجعه کنید.

طرح درمان ناکافی/ جایگذاری نادرست

مسئله دیگری که ممکن است در دراز مدت بروز پیدا کند این است که در برخی موارد ایمپلنت ها در محل یا با زاویه نامناسب کار گذاشته می شوند، یا قطعه مصنوعی دندان مانع عملکرد صحیح آن می شود. جراح دهان و دندانی که ایمپلنت دندانی شما را کار می گذارد باید این نکته را مد نظر قرار دهد که ایمپلنت در نهایت جایگزین کدام دندان می شود. این نکته منطقه دقیق، مقدار و زاویه ای که با آن ایمپلنت باید قرار داده شود را مشخص خواهد کرد. بنابراین، درمان ایمپلنت های دندانی شما باید با دندانپزشکی آغاز شود که دندان نهایی شما را ارائه خواهد داد، نه جراح کاشت ایمپلنت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های تقویت مینای دندان

برخی دندانپزشکان ایمپلنت های دندانی هم کاشت ایمپلنت را ارائه می دهند و هم ارائه دندان مصنوعی روی آن، در حالی که برخی دندانپزشکان دیگر تنها قطعه مصنوعی را ارائه می دهند، و برخی تنها جراحی کاشت ایمپلنت را انجام می دهند. اگر دو متخصص جدا درمان شما را انجام می دهند، لازم است که هر دو از قبل از آغاز درمان با یکدیگر در تماس باشند. بعلاوه، مهم است که طرح درمان توسط دندانپزشک انجام شود، زیرا (همانطور که اشاره کردیم) نوع دندان جراحی های لازم را مشخص خواهد کرد.

1 1 - مشکلات شایع ایمپلنت های دندانی
مشکلات ایمپلنت دندانی

اعمال نیروی خیلی زیاد روی استخوان فک

علیرغم این حقیقت که ایمپلنت دندانی فلزی است که درون استخوان تکیه داده می شود، و به همین دلیل بنیادی محکم ارائه می دهد، اما به این معنا نیست که فنا ناپذیر هستند. نیرو یا فشار خیلی زیاد روی یک ایمپلنت می تواند منجر به تحلیل استخوان شود، که می تواند موجب ایجاد پاکت در لثه ها شود. این اتفاق نه تنها موجب شل شدن ایمپلنت و بروز خطر از دست رفتن آنها می شود، بلکه انباشته شدن ذرات غذا یا باکتری درون پاکت می تواند منجر به عفونت یا تورم شود.

در بالا ذکر کردیم که مرحله طراحی درمان چقدر مهم است، و بعلاوه نقشی حیاتی در پیشگیری از بروز مشکلات و مسائل دراز مدت به دلیل فشار خیلی زیاد روی ایمپلنت خواهد داشت. گرچه فرایند کاشت ایمپلنت های دندانی ماهیت پزشکی دارد، اما یک جنبه کلیدی این فرایند مهندسی دقیق است. بنابراین، اگر جراح دهان و دندان شما نتواند ایمپلنت دندانی به تعداد کافی کار بگذارد، اگر ایمپلنت ها خیلی کوتاه، خیلی کوچک، یا خیلی زاویه دار باشند، فشاری که به ایمپلنت های دندانی و استخوان فک وارد می شود می تواند بسیار شدید باشد.

به همین دلیل است که برای پرهیز از این مشکلات و حصول اطمینان از این موضوع که ایمپلنت های دندانی برای قرار گیری در محل جراحی مناسب هستند و محکم در جای خود باقی خواهند ماند، روند طراحی درمان بسیار حیاتی است.

با توجه به نرخ موفقیت 98 درصدی کاشت ایمپلنت های دندانی، می توانیم این اطمینان را به شما بدهیم که تنها در موارد نادری ممکن است ایمپلنت های دندانی با شکست مواجه شوند، از سویی باید وظایف قبل و بعد از جراحی که به عهده شما می باشند را به خوبی انجام دهید، و از طرف دیگر برای یافتن یک جراح موفق کاشت ایمپلنت به اندازه کافی تحقیق کنید و در جلسه مشاوره راجع به همه جوانب گفتگو داشته باشید تا از موفقیت درمان خود اطمینان حاصل کنید.

0/5 (0 نظر)