ارتودنسی شفاف یا اینویزالاین چیست؟

یکی از روش‌های محبوب صاف و مرتب کردن دندان‌ها، استفاده از مجموعه ‌ای از الاینر های شفاف است که به آن اینویزالاین گفته می‌شود. اینویزالاین از جنس پلاستیک ساخته شده و کاملاً شفاف است از طرفی قطعه فلزی ندارد به همین علت تقریباً نامرئی بوده و کسی متوجه درمان ارتودنسی شما نمی‌شود. الاینر شفاف یا اینویزالاین بر خلاف سایر سیستم‌های براکت ارتودنسی به دندان‌ها چسبانده نمی‌شود بنابراین غیر ثابت محسوب شده و بیمار می‌تواند هر زمانی که می‌خواهد آن را از دهان در بیاورد. به همین علت یکی از روش‌های جایگزین سیم‌ کشی دندان‌ها، اینویزالاین است.

با این حال این روش نیز همانند هر روش درمانی دیگری معایب و مزایای خاص خود را دارد. بنابراین پیش از تصمیم‌ گیری در مورد روش درمان ارتودنسی بهتر است با روش‌های مختلف آشنا شوید. در اینجا در مورد معایب و مزایای اینویزالاین بیشتر می‌خوانید.

1 5 3 1 1 - معایب و مزایای ارتودنسی شفاف (اینویزالاین) برای درمان ارتودنسی
ارتودنسی شفاف یا اینویزالاین

ارتودنسی با اینویزالاین چگونه است؟

برای این درمان ابتدا از دندان‌های شما قالب ‌گیری می‌شود. قالب به لابراتور دندانپزشکی ارسال می‌شود تا در آنجا الاینر مخصوص شما ساخته شود. چندین الاینر به شما داده می‌شود که باید هر دو هفته یکبار آن را عوض کنید و الاینر جدید را استفاده کنید. الاینر ها باید به ترتیب استفاده شود تا درمان پیش برود. هنگام غذا خوردن و مسواک زدن باید الاینر را از دهان خارج کنید. توجه داشته باشید هر مرتبه که الاینر از دهان خارج می‌کنید، باید آن را تمیز کرده و در جعبه مخصوص خود قرار دهید. همچنین جعبه الاینر را پس از هر بار استفاده باید تمیز کنید. الاینر ها باید به مدت 22 تا 23 ساعت در روز استفاده شود (مقدار دقیق آن را ارتودنتیست به شما خواهد گفت). بنابراین پایبندی به مدت زمان استفاده از الاینر در روز اهمیت زیادی دارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  كشيدن دندان در ارتودنسی
2 5 3 1 1 - معایب و مزایای ارتودنسی شفاف (اینویزالاین) برای درمان ارتودنسی
ارتودنسی شفاف یا اینویزالاین

مزیت‌های اینویزالاین برای درمان ارتودنسی

  • دوره درمان تقریباً کمی قابل پیش بینی تر از براکت است

از آنجایی که ارتودنتیست تعدادی الاینر به بیمار می‌دهد تا هرچند هفته یک بار آن‌ها را عوض کند، تعداد دفعات مراجعه به ارتودنتیست کمتر خواهد بود.

  • در مقایسه با سیستم براکت سلامت بافت لثه بیشتر حفظ می‌شود و احتمال کلسیم زدایی مینای دندان کاهش پیدا می‌کند.
  • از آنجایی ‌که الاینر شفاف است و هیچ بخش فلزی ندارد، به سختی دیده می‌شود بنابراین از نظر زیبایی یکی از بهترین گزینه ‌های درمان ارتودنسی محسوب می‌شود.
  • از آنجایی که هر زمانی که بخواهید می‌توانید الاینر را از دهان خارج کنید، در صورتی که ملاقات‌های مهم، سخنرانی و همایش و از این قبیل وظایفی دارید که برایتان شیوایی صحبت کردن و ظاهر لبخند و دندان‌ها اهمیت زیادی دارد، به راحتی می‌توانید الاینر از دهان در بیاورید و با آسودگی خاطر در مراسم ها شرکت کنید.
  • هنگام غذا خوردن الاینر را از دهان خارج میکنید بنابراین هیچ محدودیتی برای رژیم غذایی در طول درمان ارتودنسی ایجاد نمی‌شود و هر آنچه بخواهید می‌توانید بجوید.
  • به علت عدم وجود قطعات فلزی، احتمال تحریک بافت‌های نرم مانند لثه، گونه، لب‌ها و زبان بسیار کاهش پیدا می‌کند.
  • رعایت بهداشت دهان با الاینر بسیار آسان‌تر است چرا که الاینر را از دهان خارج کرده و دندانها را طبق روال همیشه مسواک می‌زنید و نخ دندان می‌کشید.
3 5 3 1 1 - معایب و مزایای ارتودنسی شفاف (اینویزالاین) برای درمان ارتودنسی
ارتودنسی شفاف یا اینویزالاین

معایب اینویزالاین برای درمان ارتودنسی

  • هر بار که می‌خواهید مسواک بزنید باید الاینر را به صورت جداگانه تمیز کنید.
  • اینویزالاین همانند براکت در ابتدا ممکن است تکلم صحیح را با مشکل مواجه نماید.
  • هر بار که الاینر جدید را استفاده می‌کنید اندکی درد و ناراحتی تجربه می‌شود ( مشابه درد و ناراحتی تنظیم سیستم براکت).
  • از آنجایی که هنگام غذا خوردن باید الاینر را از دهان خارج کنید، در برخی شرایط که نمی‌توانید الاینر را در بیاورید، نمی‌توانید چیزی به جز آب بخورید.
  • در صورتی که الاینر را مرتباً استفاده نکنید نتایج درمان به مخاطره می‌افتد، بنابراین درمان اینویزالاین به همکاری بیمار اتکا دارد.
  • هنگامی که الاینر خارج از دهان قرار دارد ممکن است گم شده یا زیر دست و پا قرار بگیرد و آسیب ببیند. در این صورت مجبور هستید مجدداً برای ساخت الاینر مراجعه نموده و هزینه مضاعف پرداخت کنید.
  • در صورتی که الاینر را خوب تمیز نکنید، دچار تغییر رنگ و لکه میشود.
  • از همه مهم تر اینکه فقط موارد ساده ارتودنسی توسط آن قابل درمان می باشد و لذا برای خیلی از مشکلات ارتودنسی مورد کاربرد ندارد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی در کرج
0/5 (0 نظر)