باید قبول کنیم که نوآوری های ارتودنسی بسیار ارزشمند هستند و اگر شما یا فرزندتان برای صاف کردن دندان های خود نیاز به استفاده از ابزارهای آن داشته باشید، امروزه به راحتی می توانید برای آنها اقدام کنید. امروزه محصولات متنوعی در دسترس هستند که می توان از بین آنها انتخاب کرد. با این حال، زمانی که براکت های فلزی ارتودنسی را انتخاب می کنید ممکن است همه چیز را ندانید. استفاده از براکت های فلزی مخصوصاً برای افراد بزرگسال امروزه به دشواری پذیرفته می شود و به ناچار طراحی های جدیدی شکل  گرفته است

خوشبختانه، به لطف جایگزین های مدرن و راحت تر، نسبت به براکت های فلزی، نیاز نیست حتماً این آنها را تجربه کنید. با این حال، اگر هنوز در حال فکر کردن برای انتخاب نوع درمان ارتودنسی هستید، قبل از تصمیم گیری نگاهی به مباحث زیر برای مقایسه براکت های ارتودنسی بیاندازید.

براکت های فلزی در چهره تاثیر گذار هستند.

شاید برای شما نیز اتفاق افتاده باشد که، تأثیری که هر فردی در اولین برخورد روی مخاطب می گذارد، ماندگارترین تأثیر است. حال به یکی از ملاقات های حرفه ای یا اجتماعی فکر کنید که در آن یک فرد بزرگسال را با براکت های فلزی ملاقات کردید. هرچند ممکن است آن فرد بواسطه هوش و ذکاوت یا توانایی های خود شما را تحت تأثیر قرار دهد، اما اصلاً بعید نیست نخستین چیزی که به آن دقت کرده اید دندان های پوشیده از فلز آن فرد بوده باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت های دهان و دندان برای بیماران مبتلا به دیابت

خوب یا بد، هر چه باشد، دیدن فردی بزرگسال با براکت های فلزی، اغلب موجب ایجاد تأثیری بد و ناخوشایند در نگاه اول می شود. با هر هدفی که برای نخستین مرتبه با فردی ملاقات می کنید، مطمئناً نمی خواهید اولین چیزی که از شما در خاطر او باقی می ماند براکت های فلزی شما باشد.

1 3 - پلاک های شفاف ارتودنسی در مقایسه با براکت فلزی
پلاک های شفاف ارتودنسی در مقایسه با براکت فلزی

تمیز کردن اطراف براکت های فلزی نیازمند حوصله می باشد.

زمانی که براکت های فلزی را انتخاب می کنید،  قرار گرفتن براکت های فلزی روی دندان ها، و اتصال آنها با یک سیم فلزی به یکدیگردایمی است.براکت های فلزی می توانند موجب گیر کردن غذا روی دندان ها شوند و به همین دلیل برای دسترسی کامل و راحت مسواک به همه قسمت های دندان ها بایستی تلاش کنید.

بیمارانی که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند باید ابزارهای تخصصی مانند مسواک مخصوص ارتودنسی، نخ دندان های ارتودنسی و موم ارتودنسی را به همراه داشته باشند. وظیفه پاکسازی روزانه دندان ها با مسواک زدن، خلال دندان کشیدن، یا کشیدن نخ دندان برای خارج کردن ذرات غذای گیر کرده یک فعالیت روزانه معمول برای آنها می باشد.

2 3 - پلاک های شفاف ارتودنسی در مقایسه با براکت فلزی
پلاک های شفاف ارتودنسی در مقایسه با براکت فلزی

حتی با تمیز کردن منظم و وسواس گونه، براکت های ارتودنسی گاهی خود افراد با عدم رعایت بهداشت،می توانند موجب پوسیدگی دندان ها شوند. وقتی براکت ها موجب گیر کردن غذا برای مدت زمان طولانی کنار دندان ها می شوند، این اتفاق در کنار عدم مسواک زدن می تواند موجب از بین رفتن مواد معدنی دندان ها شود، شرایطی که در آن مینای دندان ضعیف می شود که می تواند منجر به بروز لکه روی دندان ها، و در نتیجه، ایجاد حفره داخل دندان ها شود. ترمیم حفره پوسیدگی روی دندان ها در حین استفاده از براکت های فلزی می تواند مشکلی پیچیده باشد؛قبل از پاکسازی و پر کردن حفره، ممکن است برداشتن براکت ها ضروری باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  روش های تقویت مینای دندان

براکت های فلزی نیاز به تنظیم مجدد دارند.

برای جابجایی درست دندان ها، براکت های فلزی باید به طور منظم تنظیم شوند. معمولا” تنظیم براکت ها کاری زمان بر است و فرایند سفت کردن سیم ارتودنسی مقداری آزار دهنده است. با براکت های فلزی، باید انتظار داشته باشید که هر 4-6 هفته یک مرتبه برای سفت کردن براکت ها به مطب ارتودنتیست خود مراجعه کنید. فرایندهای تنظیم با فاصله زمانی انجام می شوند زیرا روند آن به صورت دستی انجام می شود. از آنجا که فاصله زمانی بین دو ویزیت حدود یک ماه است، ارتودنتیست معمولاً باید براکت ها را تا جلسه بعد به اندازه کافی سفت کند.

3 1 - پلاک های شفاف ارتودنسی در مقایسه با براکت فلزی
پلاک های شفاف ارتودنسی در مقایسه با براکت فلزی

براکت های فلزی محدودیت غذایی ایجاد می کنند.

بیمارانی که از براکت های ارتودنسی استفاده می کنند، پیوسته باید در حال ارزیابی مواد غذایی که می خورند باشند. با خوردن برخی غذاها، تمیز کردن براکت ها دشوارتر خواهد بود. اگر در پی استفاده از براکت های ارتودنسی هستید باید با آدامس و کارامل و خوراکی های مانند آن نیز خداحافظی کنید. علاوه بر این، فهرست کاملی از غذاها و خوراکی هایی وجود دارند که به خاطر آسیب زدن به براکت های ارتودنسی باید از خوردن آنها اجتناب کرد. برخی از این غذاها عبارتند از …

  • قسمت خشک نان پیتزا
  • هویچ
  • مغزها
  • سیب سفت

براکت های فلزی در لبخند تاثیر گذار است

بخندم یا نخندم: این پرسشی است که اکثر افرادی که از براکت های فلزی ارتودنسی استفاده می کنند، وقتی می خواهند عکس بگیرند از خود می پرسند. گزینه ای که پیش روی این افراد است: به تصویر کشیدن براکت های فلزی روی دندان های خود …

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فضای بین دندان های جلو
4 1 - پلاک های شفاف ارتودنسی در مقایسه با براکت فلزی
پلاک های شفاف ارتودنسی در مقایسه با براکت فلزی

 

به جای استفاده از براکت های فلزی، گزینه های دیگری نیز در اختیار دارید که می توانید از بین آنها انتخاب کنید.وقتی با کمک اینویزیلاین دندان های خود را صاف می کنید، می توانید:

  • نمای براکت های فلزی را از روی دندانهای خود حذف می کنید.
  • به سادگی، با برداشتن الاینر و مسواک زدن کامل، می توانید دهانی کاملاً تمیز داشته باشید.
  • از تنظیمات زمان گیر و آزار دهنده که هر دو ماه یک مرتبه انجام می شوند، پرهیز کنید. تنها کافی است هر دو هفته یک الاینر جدید دریافت کنید.
  • هر چه می خواهید می توانید بخورید به شرطی که قبل از غذا یا میان وعده ها الاینر خود را از دهان خارج نمایید.

 

 به سختی می توان وجود اینویزیلاین روی دندان ها را تشخیص داد، چیزی که داخل عکس کمتر از این هم قابل تشخیص است. البته پلاک های شفاف ارتودنسی معایب مخصوص به خود را دارند که در مقاله ای جداگانه به آن خواهیم پرداخت

0/5 (0 نظر)