وقتی به غذا خوردن فکر می کنید، احتمالاً به این فکر می کنید که غذای مورد علاقه شما چه مزه خوبی می تواند داشته باشد و اینکه چطور می تواند باعث شود احساس کنید معده شما پر شده است. اما آیا تا به حال به این فکر کرده اید که در درجه اول چرا اصلاً غذا می خورید؟ یا اینکه آیا تا به حال به این فکر کرده اید که پس از آنکه غذا می خورید چه اتفاقی برای آن می افتد. افراد به غذا برای قوی و سالم کردن بدن خود نیاز دارند. قبل از آنکه غذا بتواند این کار را انجام دهد، لازم است یک سفر مهم را طی کند. این سفر در مکانی اتفاق می افتد که دستگاه گوارش نام دارد.

بدن شما از سیستم های مختلفی تشکیل شده است. هر یک از این سیستم ها کار بسیار مهمی برای شما انجام می دهد. دستگاه گوارش شما یکی از این سیستم ها است. کار آن در هم شکستن ذرات غذایی است که شما خورده اید، و تبدیل آنها به انرژی که بدن شما بتواند از آن استفاده کند. قبل از آنکه غذا بتواند به انرژی تبدیل شود، باید از طریق دهان وارد بدن شود. دهان شما ابتدای مسیر دستگاه گوارش شماست.

دندان ها داخل دهان شما از اهمیت بسیاری برخوردار هستند. زیرا آنها می توانند به آماده شدن غذا برای سفر داخل بقیه دستگاه گوارش کمک کنند. هر دندان آنقدر قوی و محکم هست که غذای شما را بجود. سطح سختی که شما روی دندان ها مشاهده می کنید تاج نامیده می شود و با مینای دندان پوشش داده شده است.  مینای دندان نه تنها باعث سفتی دندان های شما می شود، بلکه از داخل دندان نیز محافظت می کند. زیر آن عاج وجود دارد و داخلی ترین بخش دندان که پالپ نامیده می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندانهای ناتال و نئوناتال چیست؟
6 - نقش دندان در دستگاه گوارش کودکان
نقش سلامت دهان و دندان بر عملکرد سیستم گوارش کودک

انواع دندان ها و وظیفه آنها

شما در طول زندگی خود دو دست دندان دارید: دندان های شیری و دندان های دائمی. دندان های دائمی شما وقتی شما پنج ساله هستید شروع به رشد و بیرون آمدن و یافتن راه خود می کنند. وقتی آنها رو به بیرون فشار وارد می کنند، دندان های شیری شما با افتادن، جای کافی برای بیرون آمدن آنها ایجاد می کنند. پس از آنکه دندان های دائمی شما جایگزین دندان ها شیری شدند، شما 28 دندان داخل دهان خود دارید! وقتی بزرگتر می شوید، گروه دیگری از دندان ها به نام دندان های عقل رشد می کنند و بیرون می آیند. این دندان ها می توانند درد داشته باشند و باعث شوند داخل دهان شما شلوغ شود. اگر این اتفاق بیفتد، ممکن است دندانپزشک آنها را بکشد.

دندان های شما کاری برای انجام دادن دارند. این کار جویدن غذا است. وقتی چیزی می جوید، دندان های شما غذا را به قطعات کوچکتر پاره می کنند تا بتوانید آن را قورت دهید و در گلوی شما گیر نکند. دهان شما دندان های مختلفی دارد، و هر کدام آنها به جویدن بهتر غذا کمک می کند. انواع دندان های دائمی عبارتند از دندان های پیشین، دندان های نیش، دندان های آسیاب کوچک یا پرمولر، و دندان های آسیاب بزرگ یا مولر. دندان های پیشین دندان هایی هستند که کار پاره کردن و گاز زدن را انجام می دهند.

آنها چهار دندان جلویی فک بالا و چهار دندان جلویی فک پایین هستند. پس از این دندان ها، دندان های نیش واقع شده اند. دندان های نیش چهار دندان بلندتری هستند که تیزتر به نظر می رسند. آنها نیز به پاره کردن غذا کمک می کنند. دو دندان نیش در فک بالا و دو دندان نیش در فک پایین واقع شده اند. در طرف دیگر دندان های نیش دندان های پرمولر واقع شده اند که برای خرد کردن غذا استفاده می شوند. دندان های پشت پرمولر ها دندان های مولر هستند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کشیدن دندان در کودکان

سه دندان مولر وجود دارد: مولر اول، مولر دوم، و دندان عقل. اینها دندان هایی هستند که غذا را آسیاب می کنند تا بتواند قورت داده شود. در هر سمت دهان در بالا و پایین سه دندان مولر می تواند وجود داشته باشد. به این معنا که هر کسی باید 12 دندان مولر داشته باشد.

مسیر هضم غذا

دندان های شما با کمک زبان و بزاق دهان روند هضم غذا را شروع می کنند. بزاق با دندان ها کار می کند تا غذا را نرم و قابل بلع می کند. علاوه بر این، مواد شیمیایی درون آن وجود دارند که در هم شکستن ذرات غذا را شروع می کنند. زبان به حرکت غذا به طرفین کمک می کند، و وقتی آماده هستید، غذا را رو به عقب دهان به سمت مری هل می دهد.

7 - نقش دندان در دستگاه گوارش کودکان
نقش سلامت دهان و دندان بر عملکرد سیستم گوارش کودک

مری لوله طولانی است که غذا را از دهان به معده می رساند. این لوله از عضله تشکیل شده است و وقتی غذا را رو به پایین می برد مانند موج حرکت می کند. معده مانند یک کیسه پر از مواد شیمیایی بسیار قوی است که اسید معده نامیده می شود. تا چهار ساعت بعد، غذای شما داخل معده به اطراف حرکت می کند و با اسید معده ترکیب می شود. این امر تا حدی غذا را تجزیه می کند که غذا به چیزی به نام کیموس chime تبدیل می شود.

غذا یا کیموس از معده خارج می شود و وارد روده کوچک می شود. روده کوچک یک لوله بسیار بسیار طولانی – تا 22 فوت- است. وقتی غذای شما از داخل این لوله طولانی حرکت می کند، مواد شیمیایی بیشتری آن را در هم می شکنند. این شامل چیزی است که کبد در کیسه صفرا ذخیره می کند، و نیز مواد شیمیایی از پانکراس. وقتی غذا با مواد شیمیایی مختلف ترکیب می شود، در هم شکسته می شود و به مولکول ها، ذرات و قطعات ریزی تبدیل می شود که اندازه آنها برای استفاده بدن مناسب است.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نقص ميناي دندان (آملوژنزیس ایمپرفکتا)

دیواره های روده کوچک این مولکول ها را جذب می کنند و آنها را وارد جریان خون می کنند تا بتواند آن را به کار بیندازد و به بدن شما آنچه لازم دارد را بدهد. غذای باقی مانده از روده کوچک خارج می شود و وارد روده بزرگ می شود. روده کوچک آب را از غذای باقی مانده خارج می کند. این مرحله نهایی قبل از خارج شدن غذای خورده شده از مقعد است.

اهمیت دندان ها در هضم غذا

چه کسی می دانست که غذا از چنین مسیری عبور می کند! دستگاه گوارش شما برای همه کارهایی که دوست دارید انجام دهید، مخصوصاً در دوران کودکی، بسیار مهم است. غذاهای مورد علاقه شما را به انرژی تبدیل می کند تا بتوانید بپرید، بدوید، بازی کنید، و بخندید! دندان های شما نقش مهمی در دستگاه گوارش به ویژه در کودکی ایفا می کنند. آنها به شما کمک می کنند غذای خود را خیلی خوب بجوید، بنابراین تا جای ممکن مراقب آنها باشید تا محکم و قوی بمانند. آنها نقطه آغاز سفر مهمی هستند که غذای شما سپری می کند.

0/5 (0 نظر)