یک یا چند سال طول می‌کشد تا با کمک وسیله ارتودنسی مانند براکت یا اینویزالاین بتوانید دندان‌های صاف و مرتبی داشته باشید. اما کار شما در اینجا تمام نمی‌شود. اگر براکت را خارج کنید ممکن است دوباره دندان‌ها به موقعیت پیش بازگردند، چرا که هنوز در جای جدید خود تثبیت نشده ‌اند. در چنین شرایطی از نگهدارنده ارتودنسی استفاده می‌شود.

نگهدارنده ارتودنسی یا ریتینر چیست؟

نگهدارندة ارتودنسی یا ریتینر ( retainer) به دو صورت ثابت یا غیر ثابت (متحرک) می باشدکه پس از درآوردن براکت، جهت حفظ نتایج درمان و تثبیت موقعیت دندانها استفاده می‌شود. در برخی موارد نیز از برخی انواع ریتینر ممکن است برای اصلاحات جزیی دندان‌ها استفاده شود.

2 3 2 1 1 - نگهدارندة ارتودنسی (ریتینر)

چرا باید از نگهدارنده ارتودنسی استفاده کنیم؟

هنگامی که دندان‌ها صاف و مرتب باشد، تمیز کردن آن‌ها آسان‌تر است. در نتیجه احتمال پوسیدگی دندان کاهش می‌یابد. اما پس از ماه‌ها تلاش و تحمل شرایط سخت درمان ارتودنسی اکنون که دندان‌هایتان صاف و مرتب شده، نباید بگذارید نتیجه زحمات تان به هدر برود. هنگامی که دندان‌ها تحت نیروی مداوم و ملایم قرار می‌گیرند، ناحیه جلوی آنها تحت فشار قرار گرفته و بازجذب استخوان اتفاق می‌افتد و دندان می‌تواند به جلو حرکت کند. از طرفی فضای خالی پشت دندان‌ها ایجاد می‌شود که با تولید سلول‌های استخوانی پر می‌شود. به این صورت دندان حرکت کرده و جابه‌جا می‌شود. اما در ابتدا که براکت را در می‌آورید، هنوز موقعیت آنها کاملاً تثبیت نشده است. بنابراین ممکن است به مرور به موقعیت قبلی خود بازگردد. نگهدارنده ارتودنسی دندان‌ها را در موقعیت فعلی خود ثابت نگه می‌دارد و به آنها اجازه بازگشت نمی‌دهد. پس از مدتی که دندان‌ها کاملاً ثابت شدند و احتمال حرکت کردن آنها کاهش یافت، ممکن است متخصص ارتودنسی اجازه دهد نگهدارنده را خارج کنید و یا فقط گاهی آن را استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی و جراحی برای مشکلات فکی شدید

یکی دیگر از مزیت‌های کمتر شناخته شده نگهدارنده ارتودنسی، کمک به بازماندن مسیر تنفسی به خصوص در کودکان می‌باشد. برخی انواع ریتینر به صورتی طراحی می‌شود که مشکلات تنفسی از جمله وقفه تنفسی در حین خواب و خرخر کردن را برطرف نمایند.

انواع نگهدارنده ارتودنسی

3 3 2 1 1 - نگهدارندة ارتودنسی (ریتینر)
به ترتیب از بالا به پایین نگهدارنده ارتودنسی هالی، اسیکس (شفاف) و ثابت نشان داده شده اند.

به ‌طور کلی نگهدارنده ارتودنسی در دو نوع ثابت و غیر ثابت (متحرک) طراحی می‌شود. نگهدارندة ثابت در سطح پشتی دندان‌ها چسبانده میشود بنابراین در معرض دید قرار ندارد. رایج‌ترین نگهدارنده های غیر ثابت عبارتند از هالی و اسیکس. نگهدارندة هالی از پلاستیک و فلز ساخته شده و در سقف دهان قرار می‌گیرد. از این وسیله ارتودنسی برای حرکات جزئی دندان‌ها نیز استفاده می‌شود. اسیکس از پلاستیک شفاف ساخته شده و همانند اینویزالاین (الاینر شفاف) دندان‌ها را می‌پوشاند. امروزه معمولا” از نگهدارنده های متحرک برای فک بالا و از نگهدارنده ثابت برای فک پایین استفاده می شود. در نهایت بایستی در نظر داشت که مهم تر از نوع نگهدارنده مورد استفاده،پروتکل استفاده از آن می باشد که هنگام تحویل ریتینر،توسط متخصص ارتودنسی به بیمار توضیح داده می شود.

0/5 (0 نظر)