احتمالاً پس از اتمام درمان اولیه ارتودنسی خود در حال جشن گرفتن برای لبخند جدید خود هستید. اکنون که بریس های شما برداشته شده اند، احتمالاً ارتودنتیست به شما ریتینری خواهد داد که به صورت سفارشی برای شما ساخته شده است، که باید آن را به مدت یک سال یا بیشتر استفاده کنید تا مطمئن شوید که دندان های شما به محل قبلی خود جابجا نمی شوند. گرچه اجازه دارید هنگام خوردن، نوشیدن، یا شرکت در مکان های اجتماعی آنها را خارج کنید، اما باید به طور منظم پاکسازی شود تا بهداشت دهانی شما به خوبی رعایت شود.

نحوه پاکسازی ریتینرها

انواع مختلفی از محصولات تمیز کننده برای پاکسازی ریتینرها وجود دارند. اجازه دهید برخی از بهترین گزینه ها را در اینجا معرفی کنیم:

آب

استفاده از آب برای پاکسازی ریتینرهای شما یکی از بهترین محلول های تمیز کننده است. این نکات را دنبال کنید:

  • شستشوی ریتینر هنگامی که دندان های خود را مسواک می زنید از رشد باکتری ها جلوگیری می کند. علاوه بر این، اگر احساس می کنید ریتینر شما آلوده است شما می توانید مقداری آب داخل دهان خود بچرخانید.
  • اجازه ندهید ریتینر شما خارج از دهان خشک بماند زیرا بیشتر مستعد آسیب دیدن خواهد شد. هر بار که آنها را از دهان خارج می کنید درون آب مقطر غوطه ور کنید، با اگر ریتینر شما آلوده است و نمی توانید بلافاصله به خوبی آن را پاکسازی کنید، می توانید آن را داخل دستمال توالت مرطوب نگه دارید.
  • جعبه نگهداری از ریتینر نیز باید به طور منظم تمیز شود. قبل از کنار گذاشتن آن باید روزی یک مرتبه آن را پاکسازی کنید. از آب ولرم و صابون برای آرام ساییدن سطوح آن استفاده کنید، آن را تمیز آب بکشید و خشک کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  شایع ترین آسیب دندان ها

جوش شیرین

جوش شیرین یک ماده ضد عفونی کننده طبیعی است، و ماده ای مؤثر برای پاکسازی ریتینر است. این گام ها را دنبال کنید:

  • با ترکیب مقدار برابر جوش شیرین و آب خمیری درست کنید. این خمیر باید به اندازه کافی غلظت داشته باشد تا به ریتینر شما بچسبد.
  • خمیر را با کمک مسواک نرم روی ریتینر بمالید. به آرامی مسواک بزنید و در انتها به دقت آن را آب بکشید تا همه مواد باقی مانده زدوده شوند.

غوطه ور کردن تری ها داخل محلول آب و جوش شیرین موجب سفیدتر شدن آنها می شود که ممکن است زرد رنگ شده باشند، بعلاوه از شر هر گونه باکتری رها خواهید شد، و تعادل pH داخل نیز حفظ خواهد شد.

سرکه

سرکه سفید نیز یکی دیگر از ضد عفونی کننده های طبیعی است. از این گام ها برای تمیز کردن ریتینرهای خود با سرکه استفاده کنید:

  • مقدار برابر آب و سرکه سفید را داخل یک ظرف ترکیب کنید.
  • ریتینر خود را به مدت حداقل 20 دقیقه در این محلول غوطه ور کنید.

غوطه ور کردن ریتینر داخل محلول سرکه و آب موجب زدوده شدن رسوبات کلسیک و مواد معدنی از روی ریتینر می شود، بعلاوه، بوی بد و باکتری ها را نیز از بین می برد.

4 - نکاتی برای پاکسازی ریتینرها
پاکسازی ریتینر ارتودنسی

صابون کاستیل

صابون کاستیل روشی بی خطر و مؤثر برای پاکسازی ریتینرها است.

درست کردن صابون کاستیل خانگی راحت است. تنها کافی است روغن نارگیل را با روغن زیتون مخلوط کنید. علاوه بر این، می توانید صابون کاستیل را از فروشگاه های نزدیک خود خریداری کنید. گام های زیر را دنبال کنید:

  • مقدار اندکی صابون کاستیل را با آب ولرم مخلوط کنید.
  • ریتینر را درون این ترکیب غوطه ور کنید.
  • از یک مسواک کاملاً نرم برای ساییدن ریتینر استفاده کنید.
  • قبل از قرار دادن ریتینر داخل دهان حتماً آن را کاملاً آب کشی کنید.
  • این فرایند را به تعداد دفعات لازم تکرار کنید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل جلو زدگی دندان پس از ارتودنسی
5 - نکاتی برای پاکسازی ریتینرها
پاکسازی ریتینر ارتودنسی

تمیز کننده های ریتینرها

اگر وقت ندارید یا نمی خواهید محلول تمیز کننده ریتینر را خودتان بسازید، می توانید آن را خریداری کنید. دستور العملی که روی بسته بندی محصول درج شده است را دنبال کنید. ارتودنتیست قادر خواهد بود محلول مخصوص تمیز کردن ریتینر که برای شما مناسب است را به شما پیشنهاد دهد.

کارهایی که نباید برای تمیز کردن ریتینر انجام داد

بسیاری افراد پاکسازی ریتینر خود را با روش درست انجام نمی دهند. این می تواند اشتباهی پر هزینه باشد زیرا می تواند موجب آسیب زدن به ریتینر شما شود. این اشتباهات را حین پاکسازی ریتینر انجام ندهید:

دهانشویه ها

هر چیزی که حاوی الکل باشد برای ریتینر شما خوب نیستو دهانشویه ها نیز الکل دارند. این مواد برای تمیز کردن ریتینرها کمتر مؤثر هستند، بعلاوه موجب خشک شدن ریتینرهای شما می شود، و آنها را بیشتر مستعد آسیب دیدن می کند.

خمیر دندان

خمیر دندان برای تمیز کردن دندان ها فوق العاده است، اما نه برای تمیز کردن ریتینرها. خمیر دندان ها حاوی مواد ساینده ای هستند که برای ساییدن و تمیز کردن مینای دندان های شما خوب هستند. مینای دندان های شما محکم است و می تواند از پس آن بر بیاید. اما اگر از خمیر دندان برای تمیز کردن ریتینر خود استفاده کنید، مواد ظریف ریتینر آسیب خواهند دید.

6 - نکاتی برای پاکسازی ریتینرها
پاکسازی ریتینر ارتودنسی

مواد تمیز کننده

مواد تمیزکننده خانگی مانند محلول سفید کننده برای چیزی که قرار است داخل دهان قرار بگیرد بسیار خشن است. مواد شیمیایی سخت موجود در مواد تمیز کننده توسط ریتینر جذب می شوند و موجب خشک شدن آن می شوند.

تمیز کننده های پروتزهای مصنوعی

تمیز کننده های پروتزهای مصنوعی گاهی اوقات به عنوان تمیز کننده های ریتینرها استفاده می شوند، اما آنها یکی نیستند. بسیاری از محلول های تمیز کننده دندانی حاوی پرسولفات هستند، ماده ای که سازمان غذا و دارو برچسب حساسیت زا روی آن زده است. تمیز کننده های دندانی می توانند رسوبات تشکیل شده روی دندان ها را بزدایند، اما آنها می توانند موجب آسیب وارد شدن به ریتینرهای شما نیز می شوند. از آنها تنهای به عنوان محلول های اضطراری استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی و فعالیتهای ورزشی

نوشابه

نوشیدنی های گازدار مانند نوشابه روی مواد مختلف تأثیر تمیز کنندگی دارند، اما قطعاً ریتینرها شامل آنها نمی شوند. استفاده از این نوشیدنی ها برای تمیز کردن ریتینرها راهی فوق العاده برای ایجاد زمینه مناسب برای رشد باکتری ها داخل دهان شما هستند.

گرمای شدید

جوشاندن ریتینرها در آب  باعث تخریب شکل آن خواهد شد. در حقیقت، آب حتی نیاز به جوشیدن ندارد تا باعث تغییر شکل مواد نرمی مانند ریتینرهای شما شود. شکل تحرف شده ریتینرها روی نحوه هدایت دندان ها تأثیر می گذارد.

باورهای نادرست در مورد تمیز کردن ریتینرها

برخی از شایع ترین باورهای نادرستی که در مورد تمیز کردن ریتینرها وجود دارد و نباید به آنها باور داشته باشید عبارتند از:

  • ریتینرها تا زمانی که شما به طور منظم دندان های خود را مسواک می زنید و آنها را هنگام غذا خوردن بیرون می آورید تمیز هستند.
  • تمیز کننده های ریتینرها یا محلول های تمیز کننده برای دندان ها و برای ریتینرهای شما خوب نیستند.
  • اگر از پروبیوتیک ها و مکمل های دیگر استفاده می کنید، آنها ریتینرهای شما را سالم نگه می دارند بدون آنکه نیاز به تمیز کردن داشته باشند.
  • شما با باکتری های خوب روی ریتینرهای خود نیاز داریدو تمیز کردن ریتینرها موجب از بین رفتن این باکتری های خوب می شود.

سخن پایانی

ریتینرها داخل دهان شما قرار می گیرند و با دندان های شما تماس مستقیم دارند. اگر تمیز نباشند، می توانند موجب رشد باکتری ها داخل دهان و تشکیل پلاک و تارتار روی دندان های شما شوند. بنابراین، مهم است ریتینرهای خود را تمیز و بدون بو نگهدارید، دانستن نحوه درست تمیز کردن آنها نیز به همین اندازه مهم است.

0/5 (0 نظر)