شکل و اندازه دندان های شما ممکن است یکدست و متناسب نباشند، همین امر باعث می شود شما تمایلی به لبخند زدن نداشته باشید. بسته به اینکه می خواهید چه چیزی بهبود پیدا کند، تکنیک های مختلفی برای زیبا سازی لبخند شما وجود دارند. فرایندی به نام اناملوپلاستی یا کانتور (یا تغییر شکل) دندان وجود دارد که می تواند کمک کننده باشد. این فرایند به گونه ای طراحی شده است که نقائص و بد شکلی های جزئی دندان ها را اصلاح می نماید.

اگر دندان های شما متقارن نیستند، روی یکدیگر همپوشانی دارند، یا ترک یا لب پر شدگی قابل مشاده دارند، تنها با یک مرتبه مراجعه به دندانپزشک می توان شکل آنها را تغییر داد. در شرایط مناسب، می تواند نتایجی مشابه استفاده از بریس ها داشته باشد، با این تفاوت که این فرایند در زمان بسیار کوتاهی انجام می شود. تغییرات بسیار ظریف آن در کنار هم صد چندان می شوند و با یکدیگر ترکیب می شوند تا بدون درد و ناراحتی، لبخند زیبایی که آرزوی آن را دارید برای شما خلق شود.

2 - کانتورینگ و تراش دندان ها
کانتورینگ و تراش دندان

فرایند کانتورینگ چگونه انجام می شود؟

در حقیقت برای انجام این فرایند تنها مقدار اندکی از دندان در کانتور/ تغییر شکل دندان دخیل است که لبخندی که شما آرزوی آن را دارید برای شما خلق شود. دندانپزشک می تواند هر گونه لب پر شدگی یا ترک خوردگی سطح را صاف و صیقلی کند و در صورت لزوم هندسه دندان ها را دقیقاً گرد (یا مربع) کند. در طول درمان، می توانیم هماهنگی بهتر، در کنار ظاهر زنانه یا مردانه تر خلق کنیم. ما تنها مقداری از دندان که واقعاً نیاز است را تنظیم می کنیم.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  رژیم غذایی و سلامت دهان و دندان

قبل از آغاز فرایند، دندانپزشک دندان های شما را علامت گذاری می کند تا به عنوان یک راهنمای قطعی برای روند کانتورینگ/ تغییر شکل باشد تا نقائص دندان ها حذف شوند یا کاهش یابند. دندانپزشک با یک دیسک تنظیم کننده، دریل دندانپزشکی، یا لیزر کار می کند . به تدریج مقادیر جزئی از سطح مینای دندان های شما را تغییر می دهد تا دندان ها به شکل، اندازه، و ارتفاع مطلوب برسند. پس از تکمیل کانتور، دندان های شما برای داشتن درخشش طبیعی پولیش خواهند شد. بنابراین، دندانپزشک در نهایت کار خود را با دیسک ها و برس های صاف و صیقلی کننده و پولیش کننده به اتمام می رساند. از آنجا که درمان بدون درد است، نیازی به بی حس کننده یا بیهوشی نیست.

مزایای کانتور دندان ها

کانتورینگ دندان یک فرایند زیبایی دندانپزشکی است که از فرایندهای دیگر کمتر تهاجمی است و با این حال هنوز هم نتایج زیبایی ایجاد می کند. علاوه بر این، یکی از سریع ترین روش ها برای اصلاح شکل دندان ها است.

مزایای کانتور دندان ها عبارتند از:

  • تنها به یک جلسه مراجعه به دندانپزشک نیاز دارد.
  • شکل دندان های شما ظرف یک ساعت یا کمتر می توانند تغییر کنند.
  • نتایج آن بسیار فوری هستند.
  • هیچ عصبی درون مینای دندان وجود ندارد، بنابراین نباید انتظار داشته باشید هیچ دردی تجربه کنید. بنابراین این گزینه خوبی برای افرادی مناسب است که در مورد مراجعه به دندانپزشک نگران هستند یا از درد همراه با صاحب لبخندی زیبا شدن هراس دارند.
  • دائمی است و مینای دندان مجدداً رشد نخواهد کرد به هیچ فرایند دیگری نیاز نخواهید داشت. بنابراین وقتی از تغییر شکل دندان های خود به رضایت رسیدید نیازی نیست نگران انجام مجدد آن در آینده باشید.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درد در درمان ارتودنسی
3 - کانتورینگ و تراش دندان ها
کانتورینگ و تراش دندان

آیا کانتورینگ دندان ها هیچ معایبی هم دارد؟

اصلی ترین نقطه ضعف این فرایند این است که تنها می تواند برای ترمیم مشکلات جزئی زیبایی دندان ها استفاده شود، مانند دندان هایی که اندکی بد شکل هستند یا اندکی بلند هستند. علت این است که میانگین ضخامت مینای دندان های دائمی تنها 58/2 میلی متر است. مقداری از این حجم لازم است در جای خود باقی بماند تا از دندان های شما محافظت کند، بنابراین دندانپزشک شما در مقدار ساختار دندانی که می تواند بردارد محدود است. اگر دندان های شما کج یا خیلی بد شکل هستند، این فرایند ممکن است برای خلق نتایج قابل مشاهده کافی نباشد.

از آنجا که مینای دندان های شما پس از انجام این فرایند نازک تر خواهد شد، باید در مراقبت از مینای باقی مانده دندان های خود در برابر نیروهای ساینده بیشتر محافظت کنید. اگر مینای دندان های شما ساییده شود، ممکن است عوارض دردناکی مانند حساسیت دندان را تجربه کنید. برای ایمن نگهداشتن مینای دندان، دندانپزشک ممکن است به شما توصیه کند از یک مسواک با فرچه های خیلی نرم استفاده کنید. برای پرهیز از آسیب به مینای دندان به خاطر داشته باشید که هنگام مسواک زدن ملایم برخورد کنید.

حفظ سلامت دندان ها پس از کانتور آنها

اصلی ترین نگرانی در مورد کانتورینگ دندان ها این است که باعث خواهد دندان های شما مقداری نازک تر شوند، که باعث می شود نسبت به سرما و گرما مقداری حساس تر شوند. علاوه بر این، لازم است از دندان های خود در برابر مواد ساینده محافظت کنید و به خاطر داشته باشید که آرام مسواک بزنید تا از آسیب رساندن به مینای باقی مانده دندان جلوگیری کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان تنگی فک بالا  
4 - کانتورینگ و تراش دندان ها
کانتورینگ و تراش دندان

نکاتی برای سالم نگهداشتن دندان ها پس از کانتورینگ

  • از نوشیدنی ها و خوراکی های مملو از قند پرهیز نمایید.
  • به فکر افزودن کلسیم اضافی به رژیم غذایی خود باشید یا از مکمل ها استفاده کنید (البته، ابتدا با دندانپزشک خود مشورت کنید).
  • دندان های خود را به آرامی مسواک بزنید.
  • خمیر دندان های غیر ساینده استفاده کنید (از دندانپزشک خود توصیه های بیشتر بخواهید).
  • از ساییدن و فشردن دندان های خود روی یکدیگر (دندان قروچه) بپرهیزید.
  • بهداشت دهان و دندان ها را به خوبی رعایت کنید.

چه افرادی گزینه های خوبی برای کانتور دندان ها هستند؟

اولاً، دندان های شما روی هم رفته باید سالم باشند. لازم است مینای دندان های شما به اندازه کافی ضخامت داشته باشد تا پس از برداشتن مقداری از آن هنوز هم سالم باقی بماند. اگر دندان های شما خیلی نازک باشند، فرایند ممکن است به پالپ و اعصاب داخلی دندان خیلی نزدیک و منجر به بروز آسیب های دائمی شود. بعلاوه، در صورتی که قبلاً حساسیت دندان به سرما یا گرما داشته اید، کانتورینگ می تواند باعث شود مشکل شما وخیم تر شود.

اگر مشکلات جدی تری مانند ترک خوردگی، آسیب دیدگی، پوسیدگی، بد رنگ شدگی، یا کج شدگی دندان دارید، ممکن است فرایندهای زیبایی کامل تری مانند اینویزیلاین، ونیرهای دندانی، یا سفید کردن دندان نیاز داشته باشید.

3/5 (2 نظر)