کانتور لثه چیست؟

کانتور لثه نوعی فرایند زیبایی است که می تواند شکل لثه ها را تغییر دهد. یک دندانپزشک می تواند از این فرایند برای بریدن بافت اضافی لثه استفاده نماید که لبخندی “لثه ای” ایجاد می نماید یا بافت لثه ای را احیاء و ترمیم می کند که تحلیل رفته است و اکنون مقدار زیادی از دندان قابل مشاهده است.

چطور می توانم تشخیص دهیم کانتور لثه نیاز داریم یا خیر؟

به طور معمول، این یک تصمیم کاملاً شخصی است که بر اساس احساسی است که شما از لثه هایتان دارید. اگر لثه های شما غیر هم سطح هستند، یا مقدار زیادی یا مقدار اندک از دندان های شما را پوشش می دهند، پس شما می توانید گزینه خوبی برای کانتور لثه ها یا تغییر شکل آنها باشید.

کانتور و تغییر شکل لثه

آیا این روش با درد همراه است؟

بله، این فرایند می تواند با درد همراه باشد، اما در طول آن به شما دارو داده خواهد شد، که احتمال اینکه هیچ دردی احساس کنید را کاهش خواهد داد. مقدار دردی که شما تجربه می کنید در حقیقت به مقدار لثه ای بستگی دارد که بریده می شود، شکل داده می شود، یا پیوند داده می شود. بعلاوه، نوع ابزارهای دندانی که در فرایند استفاده می شوند روی احساسی که پس از آن در لثه خود خواهید داشت تأثیر خواهد گذاشت. در حال حاضر، دندانپزشکان هم از تیغ جراحی و هم از لیزر برای تکمیل این فرایندها استفاده می کنند.

دوره بهبود به چه صورت خواهد بود؟

این تا میزان زیادی به نوع ابزاری بستگی دارد که برای تکمیل فرایند مورد استفاده قرار می گیرد. وقتی برای کانتور لثه ها تیغ جراحی استفاده می شود، بخیه زدن ضروری خواهد بود و حساسیت و سوزش کلی وجود خواهد داشت. اغلب، لیزر می تواند بدون برش یا بخیه لثه ها را درمان نماید، و زمان بهبود را کاهش دهد. صرف نظر از هر وسیله ای که استفاده می شود، شما پس از آن مقداری تورم و ناراحتی تجربه خواهید کرد. شما می توانید آن را با قرار دادن کیسه یخ روی صورت به مدت 15 دقیقه در هر بار و استفاده از ایبوپروفن کنترل نمایید.

آیا هیچ محدودیتی در طول دوره بهبود وجود خواهد داشت؟

آری. نیاز خواهد بود مراقب آنچه می خورید باشید. از آنجا که لثه های شما حساس خواهند بود، باید از خوردن هر چیزی که تیز است یا می تواند به هر طریقی موجب بریدگی، فرو رفتن یا سوزش آنها شود، پرهیز نمایید. به همین دلیل، اکثر افراد رژیم غذایی نرم شامل ماست، سوپ، بستنی، یا پودینگ را برای دو روز بعد از این فرایند انتخاب می کنند. اگر تغییر شکل لثه های شما با استفاده از تیغ انجام شده باشد، این احتمال وجود دارد که لازم باشد یک مرتبه دیگر به دندانپزشک مراجعه کنید.

در این جلسه، دندانپزشک لثه ها را معاینه خواهد کرد تا مشخص نماید که آیا همه چیز به درستی بهبود پیدا می کند یا خیر، و اگر اینطور باشد، دندانپزشک به شما اطلاع خواهد داد چه زمانی می توانید به عادات غذایی عادی خود باز گردید. بعلاوه، ممکن است برای شما دهانشویه آنتی بیوتیک تجویز شود تا از آن برای مبارزه با عفونت های احتمالی استفاده نمایید، و وقتی دندان های خود را مسواک می زنید، لازم است این کار را به آرامی انجام دهید.

کانتور و تغییر شکل لثه

آیا تغییر شکل لثه با کانتور لثه فرق دارد؟

این اصطلاحات توسط دندانپزشکانی که آنها را انجام می دهند، به جای یکدیگر استفاده می شوند. برخی ممکن است کانتور را برای توصیف فرایندی استفاده نمایند که با تیغ جراحی انجام می شود و تغییر شکل لثه را برای زمانی که لیزر استفاده می شود به کار ببرند، در انتهای روز، رویکردها و اهداف به یکدیگر شباهت بسیار دارند. اینها ابزارهایی متفاوت هستند. نکته کلیدی این است که اگر لثه های شما ظاهر متفاوتی داشته باشند، اصلاً مهم نیست کدام اصطلاح استفاده شود، هم کانتور و هم تغییر شکل لثه می توانند راهکارهایی فوق العاده باشند.

آیا این فرایند صرفاً زیبایی است، یا اینکه علت درمانی برای انجام آن وجود دارد؟

این به علتی بستگی دارد که به خاطر آن برای تغییر شکل لثه های خود به دندانپزشک مراجعه می کنید. اگر به خاطر رنج بردن از بیماری لثه به دندانپزشک مراجعه می کنید، ابتدا معاینه خواهید شد تا مشخص شود آیا شما شرایط لازم را دارید، راجع به گزینه های درمان صحبت خواهید کرد، و کار خواهید کرد تا علت اصلی بیماری را از بین ببرید. در این مرحله، ممکن است شما نیاز به فرایند کانتور لثه داشته باشید تا لثه های تحلیل رفته ایی را احیاء کنید که اکنون سلامت دندان ها، ریشه های دندان ها، و استخوان فک را به خطر می اندازند. در حالت واقعی، کانتور و پیوند لثه ها می توانند به نجات دندان ها کمک کنند.

گرچه عموماً تحلیل لثه ها در نتیجه بیماری لثه بروز پیدا می کند، احتمالاً ممکن است در نتیجه محکم مسواک زدن، استفاده از برخی از داروهای تجویزی، یا حتی ژنتیک نیز این اتفاق رخ دهد. در این صورت، مانند بیماری لثه، احیاء بافت لثه ممکن است برای رسیدن سلامت دهان به بهترین شکل ممکن، ضروری باشد.

آیا بیمه ها هزینه کانتور لثه ها را می پردازند؟

این در حقیقت به شرکت بیمه شما بستگی دارد و این که آیا شما این فرایند را برای احیاء لثه ای انجام می دهید که در نتیجه بیماری لثه تحلیل رفته است، یا اینکه تنها به سادگی آن را برای اصلاح لبخند لثه ای و بهبود ظاهر لبخند خود انجام می دهید. عموماً، اگر به خاطر دلایل پزشکی باشد، شرکت بیمه حداقل بخشی از آن را تقبل خواهد کرد.

کانتور لثه چه خطراتی ممکن است داشته باشد؟

احتمال بروز عفونت یا داشتن واکنش بد به داروهای بی حس کننده وجود دارد. اگر قبلاً تجربه جراحی و استفاده از بی حسی را داشته اید، بعید است این بار واکنش بدی در شما مشاهده شود. به طور همزمان، اگر شما دستور العمل های مراقبتی را دنبال نمایید، خطر بروز عفونت شما به میزان قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.