تاثیر سیگار روی ارتودنسی

همه می‌دانیم که مصرف سیگار و تنباکو، به طور کلی دخانیات، چقدر می‌تواند از طرق مختلف برای سلامت ما مضر باشد. نه تنها می‌تواند منجر به سرطان و بیماری‌های قلبی شود بلکه روی سلامت دهان و دندان نیز تاثیر منفی خواهد داشت. بسیاری افراد به شکلی به سیگار پک می‌زنند که روی ریه‌ی اطرافیان نیز تاثیر می‌گذارد اما ممکن است هرگز به این فکر نکرده باشند که سلامت دهان و دندان یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های مربوط به سلامتی است که با کشیدن سیگار همراه است. کشیدن سیگار می‌تواند موجب تغییر رنگ دندان، بوی بد دهان و نیز مرتبط با بیماری پریودنتال باشد. اما می‌تواند روی درمان ارتودنسی نیز تاثیر منفی داشته باشد.

اهمیت سلامت دهان و دندان حین درمان ارتودنسی

سیگار و درمان ارتودنسی
سیگار و درمان ارتودنسی

 

زمانی که افراد بریس‌ها را دریافت می‌کنند، حفظ بهداشت دهان و دندان و نیز مراجعه‌ی منظم به دندانپزشک برای چکاپ و پاکسازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. چنانچه فردی روی دندان‌های خود براکت داشته باشد و باز هم سیگار بکشد، بیشتر از سایرین باید به فکر سلامت دهان و دندان‌های خود باشند. دندان‌های افراد سيگارى به شدت در معرض خطر ایجاد لکه مى باشند و ممکن است پس از برداشتن براکت‌ها از روی دندان‌ها،  قسمت بیرونی دندان‌ها مانند روز اول تمیز و سفید نباشد.

کشیدن سیگار قطعا روی درمان ارتودنسی تاثیر گذار خواهد بود، اما اگر از اینویزیلاین‌ها استفاده می‌کنید، کشیدن سیگار قطعا موجب تغییر رنگ الاینرها خواهد شد. به علاوه، استعمال دخانیات می‌تواند تاثیر منفی روی قابلیت جابجایی دندان‌ها داشته باشد. علت این امر آن است که، کشیدن سیگار می‌تواند بافت‌های درون بدن را تحت تاثیر قرار دهد. برای جابجایی دندان‌ها نیاز است بافت‌ها و استخوان‌ها سالم باشند.

چنانچه تاکنون به خوبی مراقب بهداشت دهان و دندان خود نبوده‌اید، کشیدن سیگار تنها می‌تواند موجب تشدید مشکلاتی شود که با آنها مواجه هستید. از جمله می‌تواند موجب لکه‌های زرد رنگ روی دندان‌ها شده و موجب افزایش طول درمان با بریس‌ها شود.

از آنجا که کشیدن سیگار می‌تواند بیماری لثه و پریودنتال را در پی داشته باشد و این شرایط می‌تواند موجب تورم، عفونت و درد و التهاب لثه‌ها شود، مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا درمان ارتودنسی موثر واقع شود.

استعمال هر نوع مواد دخانی، از قبیل سیگارت، سیگار، پیپ، یا حتی تنباکوهای بدون دود موجب انقباض رگ‌های خونی و عروق لثه‌ها، استخوان‌ها و الیاف لیگامان پریودنتال خواهد شد. بعلاوه موجب افزایش تحلیل استخوان و بیماری لثه خواهد شد. از سوی دیگر موجب ایجاد لکه روی بریس‌های سرامیکی، لیگاچورها و بریس‌های اینویزیلاین خواهند شد و ممکن است لا به لای براکت‌های بریس‌ها گیر کنند و موجب تشدید لکه‌های زرد رنگ روی دندان‌ها شوند.

سلامت خوب دهان و دندان کلیدی برای داشتن دهان و لثه‌هایی سالم است. پیشگیری از بیماری لثه شامل مسواک زدن، کشیدن نخ دندان، پاکسازی منظم دندان‌ها، و مراجعه به دندانپزشک یا ارتودنتیست حین استفاده از بریس‌ها است.

هنگام زدن مسواک یا کشیدن نخ دندان بریس‌ها نیاز به مراقبت بیشتری دارند، کشیدن سیگار می‌تواند موجب تضعیف تلاش شما در این راستا شود.

برای حصول اطمینان از سلامت دهان و دندان‌ها، بهتر است مصرف هر نوع تنباکو را ترک کنید. علاوه بر ارتقاء سلامت دهان و دندان، چند سالی به عمرتان نیز افزوده خواهد شد.

تاثیر سیگار روی تمیزی دندان‌ها

سیگار و درمان ارتودنسی
سیگار و درمان ارتودنسی

 

سیگار توانایی فرد در مبارزه با پوسیدگی دندان را کاهش می‌دهد زیرا باعث می‌شود دهان فرد بیشتر در معرض پلاک دندان و سموم اضافی قرار گیرد که از طریق کشیدن سیگار وارد دهان می‌شوند. کشیدن سیگار و تنباکو در واقع می‌تواند آسیب‌های مهمی به استخوان‌های درون دهان و نیز لثه‌ها وارد کند. چنانچه با وجود براکت‌ها روی دندان‌ها همچنان به طور منظم سیگار بکشید، تنها موجب افزایش این نگرانی‌ها خواهید شد. در صورتی که در صدد داشتن دهانی سالم‌تر و نیز لبخندی زیبا هستید، باید به طور جدی به فکر ترک سیگار باشید تا دندان‌های شما به طور کامل صاف شوند، لبخندی زیبا و سالم داشته باشید و سلامت کلی دهان و دندان خود را حفظ نمایید.

اگر واقعا تمایل دارید هنگام دریافت بریس‌ها سیگار را ترک کنید، می‌توانید از سایر فواید ترک سیگار برای سلامت عمومی بدن خود بهره‌مند شوید و خطر مشکلات مربوط به سلامت دهان و دندان که با کشیدن سیگار همراه هستند را تا میزان زیادی کاهش دهید.

تاثیر سیگار روی سلامت عمومی بدن

سیگار و درمان ارتودنسی
سیگار و درمان ارتودنسی

 

تلاش برای صاف و یکدست کردن دندان‌ها، تلاش کلی برای بهبود سلامت دهان و دندان را نیز در بر می‌گیرد. بخش زیادی از آسیبی که پک زدن به سیگار می‌تواند به درون دهان شما وارد کند کاملا قابل بازگشت است، تنها در صورتی که خودتان تمایل داشته باشید به طور کامل از عادات بد خود دست بکشید. اگر حتی برای چند ماه سیگار را ترک کنید، شاهد بهبود عملکرد ریه‌های خود خواهید بود. بعلاوه، خطر مشکلات سلامت دهان و دندان از قبیل بیماری لثه و غیره، تا میزان زیادی کاهش خواهد یافت. در صورتی که عادات عدم استعمال سیگار خود را حداقل تا 5 سال پس از درمان خود حفظ کنید، می‌توانید خطر سرطان دهان را در خود کاهش دهید. برای افراد سیگاری، سرطان دهان یکی از نگرانی‌های اصلی در بحث سلامت دهان و دندان است.