در دوره های مختلف زمانی از عمر صدوبیست ساله علم ارتودنسی،کشیدن یا نکشیدن دندان پذیرفته شده و رد شده است. در سال‌های اخیر نیز در مورد کشیدن دندان در درمان ارتودنسی اما و اگر های زیادی مطرح شده است ولی حتی با وجود روش‌های پیشرفت های امروزی، گاهی اوقات کشیدن دندان برای درمان ارتودنسی امری اجتناب‌ ناپذیر است.

چرا در درمان ارتودنسی دندان کشیده می‌شود

ضرورت کشیدن دندان در درمان ارتودنسی به شرایط مختلف زیادی بستگی دارد و عمده علت آن عدم وجود فضای کافی در قوس دندانی است. هنگامی که شلوغی دندان‌ها شدید باشد و نتوان فضای کافی برای صاف و مرتب کردن تمامی دندان‌ها فراهم کرد راه ‌حل کشیدن دندان است. همچنین برخی مواقع براثر کمبود فضا در دهان، دندان‌های قدامی جلوزده اند و برای بازگرداندن آنها به موقعیت مناسب، باید دندان کشیده شود.

یکی دیگر از دلایل کشیدن دندان در درمان ارتودنسی، اصلاح بایت است.به این معنا که برای ایجاد زیبایی دندانها و روی هم نشستگی ایده آل دندانی بایستی دندان کشیده شود. همچنین برای اصلاح خط میانی لبخند و بهبود پروفایل بافت نرم نیز ممکن است از این روش استفاده شود. تصمیم‌گیری در مورد کشیدن دندان بسیار پیچیده است و تمام اطلاعات جمع آوری شده در پرونده بیمار باید در نظر گرفته شوند.

به طور کلی بایت، خط میانی دندانها، میزان شلوغی دندان‌ها، موقعیت فک‌ها، موقعیت دندان‌ها، مسیر رشد، سایز دندان‌ها، پروفایل بافت نرم و ویژگی‌های دیگر برای تعیین بهترین مسیر درمانی آنالیز می‌شوند. برخی متخصصین ارتودنسی اعتقاد دارند که درمان ارتودنسی همواره باید بدون کشیدن دندان انجام شود. این ادعا بر اساس ارتباط کشیدن دندان با مشکلات مفصل فکی گیجگاهی بیان می‌شود. با این حال فلسفه درمان بدون کشیدن دندان پایه علمی محکمی ندارد. بسیاری از مطالعات منتشر شده که چنین نتیجه ‌ای را گزارش می‌کنند، بر اساس مطالعات موردی صورت گرفته اند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  بيرون زدگى فك بالا، ارتودنسى يا جراحى فك؟

مطالعات زیادی نیز وجود دارند که این ادعاها را رد می‌کنند. این تحقیقات نشان داده‌ اند کشیدن دندان اگر به درستی انجام شود، باعث افزایش ثبات نظم دندان‌ها شده و تأثیر منفی بر لبخند، نیمرخ یا مفصل فکی گیجگاهی نمی‌گذارد. به عنوان نتیجه گیری نمیتوان قانون کلی برای تمام بیماران نوشت؛  در برخی از بیماران به علت ویژگی‌های دندانی یا صورت ممکن است برای این کار نیاز به کشیدن دندان احساس شود و در برخی دیگر این موضوع یک اشتباه جبران ناپذیر به حساب می آید.

2 6 1 1 1 - کشیدن دندان در ارتودنسی
کشیدن دندان در ارتودنسی

روش‌های کشیدن دندان

دو روش برای کشیدن دندان وجود دارد:

  1. کشیدن ساده دندان: در این روش دندان به خوبی در دهان دیده می‌شود . برای کشیدن ساده دندان، ابتدا دندانپزشک با ابزار مخصوصی به نام الواتور دندان را لق میکند. سپس با استفاده از فورسپس دندان کشیده می‌شود.
  2. کشیدن دندان با جراحی: این روش کمی پیچیده‌تر از حالت قبل است. زمانی از این روش استفاده می‌شود که دندان موقعیت خوبی برای کشیدن ندارد مثلاً بخشی از آن شکسته است یا دندان به صورت نیمه نهفته یا نهفته در لثه قرار دارد. در این موارد جراح برش کوچکی در بافت لثه ایجاد می‌کند تا به دندان دسترسی بهتری پیدا کند. سپس دندان کشیده شده و بافت لثه بسته و بخیه می‌شود.

مراقبتهای لازم پس از کشیدن دندان

برای برطرف شدن درد و ناراحتی، یا کاهش تورم صورت به توصیه‌ های زیر توجه کنید:

  • بر روی صورت در ناحیه گونه، کمپرس یخ بگذارید. با این کار در کاهش یافته و تورم کمتر می‌شود. حتماً قطعات یخ را داخل دستمال یا حوله بپیچید و مستقیم آن را بر روی پوست نگذارید. 20 دقیقه کمپرس یخ را روی صورت بگذرید و 20 دقیقه به صورت خود استراحت بدهید.
  • تا چند روز پس از کشیدن دندان غذاهای نرم و خنک مصرف کنید.
  • 24 ساعت پس از جراحی، دهان خود را با محلول آب نمک ولرم شست‌وشو دهید. برای تهیه محلول آب نمک، نصف قاشق چای‌خوری نمک را در یک لیوان آب حل کنید.
  • سیگار نکشید. سیگار کشیدن التیام بافت‌ها را به تأخیر می‌اندازد.
  • از نی استفاده نکنید. مکیدن ممکن است باعث کنده شدن لخته خون که در حفره دندان کشیده شده تشکیل شده است، بشود.

در نهایت چند روز پس از کشیدن دندان،بایستی با هماهنگی قبلی به متخصص ارتودنسی خود مراجعه نمایید تا ادامه درمان، برایتان انجام شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسي دندان و شايعات موجود!
0/5 (0 نظر)