جراحی فک یا جراحی ارتوگناتیک عموما برای بهبود و تنظیم موقعیت فکها و اصلاح ناهنجاریهای صورتی انجام میگیرد. انجام این جراحی نیاز به همکاری جراح فک و صورت و متخصص ارتودنسی دارد و میتواند به بهبود وضعیت جویدن و تنفس و صحبت کردن نیز کمک شایانی بکند. همچنین تاثیر قابل توجه آن بر بهبود زیبایی بیمار را نیز نباید نادیده گرفت. لازم است در مورد اصول مراقبتی پس از پایان این عمل نیز مطالبی را بدانیم که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

پس از پایان عمل شما به اتاق recovery منتقل خواهید شد. زمانیکه برای نخستین بار به هوش می آیید از چندین مساله آگاه خواهید شد. نخست آنکه فکهای شما توسط کشهایی به یکدیگر متصل شده اند که در ابتدا ممکن است ناخوشایند به نظر برسند. باید آرام باشید و تلاشی برای باز کردن فکهای خود انجام ندهید. دوم آنکه ممکن است یک tube داخل بینی شما قرار داده شده باشد. این لوله با کمک به خارج شدن محتویات شکم ،از ایجاد حالت تهوع و استفراغ جلوگیری میکند. زمانیکه خونریزی از موضع متوقف شود این لوله خارج خواهد شد.

2 3 2 1 1 - مراقبتهای لازم پس از جراحی فک
مراقبتهای لازم پس از جراحی فک

 بعد از حدود یک ساعت شما از اتاق recovery به اتاقهای معمول مراقبت از بیماران منتقل خواهید شد و تحت نظارت پرستارهایی که در این زمینه آموزش دیده اند قرار خواهید گرفت. در این دوران داروها از جمله داروهای کنترل درد، آنتی بیوتیکها و داروهای ضد التهاب به صورت داخل وریدی به شما تزریق خواهند شد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انحراف فک پایین (آسیمتری مندیبل) در ارتودنسی

بعد از خارج کردن nasal tube شما قادر به نوشیدن مایعات سبک خواهید بود. در ابتدا این امر با وجود التهاب و بی حسی لبها اندکی دشوار خواهد بود اما با اندکی تلاش و دستورالعملهای پرستارها این توانایی را به دست خواهید آورد. پس از آن نوبت به نوشیدنیهای سنگین تر میرسد. حایز اهمیت است که سریعا مصرف مایعات گوناگون را آغاز کنید چرا که رایجترین دلیل تاخیر در کند شدن فرایند بهبود، عدم مصرف کافی مایعات است. باید تلاش کنید روزانه 2-3 لیتر مایعات مصرف کنید. بیماران معمولا در این دوره اندکی احتقان و گرفتگی بینی را تجربه میکنند که موقتی بوده و با کمک اسپری های مخصوص تجویز شده قادر به کنترل میباشد.

3 3 2 1 1 - مراقبتهای لازم پس از جراحی فک
مراقبتهای لازم پس از جراحی فک

پیش از انجام عمل جراحی، تمامی داروهای مورد نیاز شما در منزل تجویز خواهند شد که از میان آنها میتوان به مسکن ها و آنتی بیوتیکها اشاره نمود. اغلب این داروها به فرم مایع هستند که استفاده از آنها را تسهیل میکند.  بیماران معمولا” از همان داروهایی استفاده میکنند که بعد از خارج کردن دندان مولر سوم (دندان عقل) از آنها استفاده میشود.

4 3 2 1 1 - مراقبتهای لازم پس از جراحی فک
مراقبتهای لازم پس از جراحی فک

رژیم غذایی تا هفته چهارم پس از جراحی فک

در این دوران بر اثر تورم و التهاب موجود ،خوردن و آشامیدن اندکی دشوار خواهد بود. از همین رو توصیه میشود غداها را به اندازه های کوچکتر تبدیل کنید. مکلهای غذایی نیزمیتوانند سودمند باشند.

برای آنکه مایعات و موادغذایی به میزان کافی به بدن برسند توصیه میشود به جای 3 وعده اصلی غذایی از 5 یا 6 وعده کوچتر استفاده کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونگی استفاده از دستگاه هایرکس در ارتودنسی

با اجازه متخصص ارتودنسی،میتوانید در زمانهایی مشخص کشها را باز کنید اما باید به خاطر داشته باشید که از آنجا که ترمیم استخوانها به طور کامل صورت نگرفته از جویدن خودداری کنید و تنها سعی کنید فک خود را آهسته حرکت دهید. ترمیم کامل استخوانها تا هفته 8-12 رخ نخواهد داد.

5 3 2 1 1 - مراقبتهای لازم پس از جراحی فک
مراقبتهای لازم پس از جراحی فک

هفته 4-6 پس از جراحی فک

در این دوره لازم نیست غذاها به فرم مایع باشند میتوانید از غذاهای نرمی که نیاز کمی به جویدن دارند استفاده کنید همانند پوره سیب زمینی،تخم مرغ آب پز، پاستا و برنج نرم شده. در این دوره میتوانید کم کم شروع به جویدن کنید.

6 3 1 1 1 - مراقبتهای لازم پس از جراحی فک
مراقبتهای لازم پس از جراحی فک

بعد از هفته 6 پس از جراحی فک

در این دوران میوانید گوشت مرغ و ماهی نرم را به تدریج به رژیم غذایی خود اضافه کنید. تکه ها را کوچک انتخاب کنید تا فشار بیش از حد به استخوانهای در حال ترمیم وارد نشود. متوجه خواهید شد فکهایتان زودتر از حالت معمول خسته میشوند این امر به مدت 2-3 ماه ادامه پیدا خواهد کرد تا عضلات خود را با موقعیت جدید فک وفق دهند.

بهداشت دهان و دندان پس از جراحی فک

بسیار مهم است تا تمام نواحی داخل دهان خود را تمیز نگاه دارید. چرا که باقی مانده های مواد غذایی به میزان زیادی در اطراف کش ها و سیم ها جمع میشوند

 بعد از مصرف هر وعده غذایی، دندانهای خود را با یک مسواک نرم تمیز کنید. حداقل 4 بار در روز دهان خود را آب نمک ولرم (یک قاشق چایخوری نمک در یک لیوان آب گرم) شست و شو دهید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشاوره ارتودنسى

به خاطر داشته باشید تمیز نگاه داشتن محیط دهان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و به بهبود سریعتر زخم بدون ایجاد عفونت کمک شایانی خواهد کرد.

در طول دوره بهبودی پس از درمان، باید از شرکت در ورزشهایی که احتمال وارد شدن آسیب به فک وجود دارد خودداری کنید. اما میتوانید فعالیتهای سبک نظیر شنا و دویدن را انجام دهید.

خونریزی پس از جراحی فک

طی 7-10 روز بعد از جراحی مقداری خونریزی از دهان طبیعی است ؛معمولا زمانیکه می ایستید یا خم میشوید رخ میدهد و معمولا طی چندین دقیقه متوقف خواهد شد در صورتیکه شدت آن زیاد باشد باید با جراح فک وصورت خود تماس بگیرید.

 

0/5 (0 نظر)