پلاک متحرک یا ارتودنسی متحرک یکی از مهمترین تکنیک های درمانی ارتودنسی می باشد و موارد کاربرد گوناگونی دارد.

مهمترین استفاده پلاک متحرک در زمانی است که هنوز تمام دندانهای داخل دهان دایمی نشده اند و همه دندانهای شیری نیفتاده اند.چون در این سن استفاده ارتودنسی ثابت روی دندانهای شیری توصیه نمی شود،مشکلات ارتودنسی دندانها،توسط ارتودنسی متحرک حل می شود.

کاربرد پلاک های متحرک به اینجا ختم نمی شود و در صورت وجود ناهنجاری فکی نیز ارتودنسی متحرک کمک کننده می باشد.پلاک های متحرک ارتودنسی برای تغییر مسیر نامطلوب رشدی فکین بسیار کمک کننده هستند و تحت عنوان پلاک های فانکشنال،به همین منظور به کار می روند.

علاوه بر این پس از اتمام درمان ارتودنسی ثابت نیز باز هم پلاک های متحرک مورد استفاده قرار می گیرند و اینبار هدف از آنها حفظ نتایج ارتودنسی حاصل شده می باشد.از این کاربرد پلاک های متحرک به عنوان پلاک های نگهدارنده ارتودنسی یاد می شود.مورد استفاده پلاک متحرک هر کدام از موارد فوق که باشد،بایستی در حفظ و نگهداری آن دقت عمل به کار رود تا از بروز مشکل اجتناب شود…

lower jaw removable orthodontics - دستور العمل نگهداری از پلاک متحرک ارتودنسی
نگهداری پلاک متحرک ارتودنسی

۱)پلاک های متحرک ارتودنسی بایستی بصورت تمام وقت و۲۴ ساعته(شامل زمان خواب،غذا خوردن و مدرسه رفتن) استفاده شوند.

۲)در چندین مورد این پلاک ها را می توان خارج کرد:

  1. زمانی که بیمار در حال مسواک زدن است
  2. در وعده های اصلی غذا(در ریزه خواری ها نبایستی خارج شود)
  3. در ورزشهایی مثل شنا و ورزشهای رزمی
unnamed 1 - دستور العمل نگهداری از پلاک متحرک ارتودنسی
نگهداری پلاک متحرک ارتودنسی

۳)هنگامی که وسیله مورد استفاده قرار نمی گیرد،باید در محفظه پلاستیکی تحویل شده نگهداری شود.بهتر است روی این محفظه نگهداری پلاک، نام و شماره تماس نوشته شود تا در صورت گم شدن بتوان آن را بازیابی نمود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اپن بایت چیست؟

۴)در چند ساعت اول استفاده و همچنین بعد از هر جلسه فعالسازی ممکن است قدری احساس ناراحتی کنید که معمولا” خفیف است و نیاز به مسکن ندارد اما در صورت شدید بودن درد استفاده مقطعی از مسکن ها بلامانع است.

۵)در چند روز اول ،ترشح بزاق افزایش می یابد و دریافت کننده پلاک به سختی صحبت می کند که طبیعی است و با استفاده از پلاک،عادی خواهد شد.مشکل صحبت کردن می تواند از طریق بلند خواندن مطالب زودتر عادی شود.

۶)در ابتدای تحویل پلاک متحرک،ممکن است سایش اجزای سیمی با مخاط دهان موجب ناراحتی شوند.معمولا” بافت مخاط دهان ظرف ده روز تا دو هفته با این پلاک متحرک سازگاری پیدا می کند.

1 2 - دستور العمل نگهداری از پلاک متحرک ارتودنسی
نگهداری پلاک متحرک ارتودنسی

 

۷)در صورتی که قسمتی از پلاک شکست یا پلاک متحرک در اثر فشار وارده به آن دفورمه شد،هر چه زودتر با مطب تماس بگیرید تا مشکل بصورت اورژانسی حل شود.اذیت پلاک متحرک توجیهی برای عدم استفاده آن نمی باشد.

2 2 - دستور العمل نگهداری از پلاک متحرک ارتودنسی
نگهداری پلاک متحرک ارتودنسی

 

۸)شسشتو و تمیز کردن پلاک متحرک به این شکل است که می توان با یک مسواک کهنه  و با آب و صابون می توان آن را تمیز کرد.بهتر است از خمیردندان و وایتکس برای تمیز کردن آن استفاده نشود.بهتر است پلاک یکبار صبح و یکبار شب تمیز شود.

۹)دریافت کنندگان پلاک متحرک نبایستی با زبان خود با پلاک بازی کنند؛این کار گیر پلاک را کاهش داده و می تواند منجر به بدشکلی و خراب شدن اجزا آن شود.

۱۰)برای دریافت اطلاعات تکمیلی و ویدیوهای آموزشی،اینستاگرام کلینیک(dr.farzin.aslani) را دنبال نمایید.

0/5 (0 نظر)