هدگیر ارتودنسی یکی از وسیله ‌های ارتودنسی است که تقریباً هیچ بیماری دوست ندارد از آن استفاده کند اما در برخی مشکلات پیچیده ارتودنسى ناگزیر به استفاده از آن هستید. مسلماً هنگامی که نتایج درمان را مشاهده میکنید و متوجه تعادل و توازن ساختار صورت و لبخند خود می‌شوید، پی میبرید که تمام این زحمات ارزش نتایج آن را داشته است. با استفاده از هدگیر مشکلاتی حل می‌شوند که بدون آن امکان اصلاح آنها وجود ندارد.

هدگیر چیست؟

هدگیر یک وسیله ارتودنسی غیر ثابت (متحرک) است که برای ثابت نگه داشتن آن در جای خود، از جمجمه استفاده می‌شود. به این ترتیب هدگیر از طریق یک یا دو بند به سر متصل شده و از طرف دیگر به دندان‌ها وصل می‌شود. هدگیر در مقایسه با وسیله های داخل دهانی ارتودنسى، نیروی بیشتری به دندان‌ها وارد کرده و مهمتر از همه می‌تواند در جهت متفاوتی نیرو وارد کند. هدگیر به طور کلی برای اصلاح مشکلات بایت و ناهماهنگى  فکها استفاده می‌شود. هدگیر در دو نوع هدگیر معمولی (پشت سری و پشت گردنی) و هدگیر معکوس ( فیسک ماسک ) طراحی می‌شود که هر یک برای اصلاح مشکلات ارتودنسى متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

2 19 - هدگیر ارتودنسی چیست
شکل- هدگیر معکوس یا فیسک ماسک

چه زمانی از هدگیر استفاده می‌شود؟

زمانی از این وسیله ارتودنسی استفاده می‌شود که مشکل اوربایت یا آندربایت بیمار شدید باشد و نیروی زیادی بیشتر از آنچه می‌توان با کمک براکت و به طور کلی از داخل دهان اعمال کرد، لازم باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فواید درمان ارتودنسی
3 19 - هدگیر ارتودنسی چیست
شکل- آندربایت که جلوزدگی چانه که باید با کمک هدگیر معکوس اصلاح شود
4 20 - هدگیر ارتودنسی چیست
شکل- اورجت که باید با کمک هدگیر معمولی اصلاح شود
5 12 - هدگیر ارتودنسی چیست
شکل- اورجت که باید با کمک هدگیر معمولی اصلاح شود

معمولاً هدگیر در بیمارانی استفاده می‌شود که هنوز در سن رشد قرار دارند به این ترتیب می‌توان رشد فک و دندان‌ها را هدایت کرده و درمان‌ها به شکل مؤثری انجام داد. با این حال برای افراد بزرگسال که نیاز به کمک در بستن فاصله بین دندان‌ها و اصلاح بایت پس از کشیدن دندان دارند نیز می‌توان از آن استفاده کرد.

هدگیر ارتودنسى چگونه عمل می‌کند؟

بسته به نوع هدگیر و شدت مشکل، ممکن است 12 تا 16 ساعت در روز لازم باشد آن را استفاده کنید. در صورتی که متخصص ارتودنسى به شما گفته باشد تنها شب ‌هنگام هدگیر را استفاده کنید، باید دقیقاً طبق دستور ارتودنتیست آن را استفاده کنید در غیر این صورت به نتیجه نمی‌رسید. در صورتی که تعداد ساعات گفته شده را رعایت نکنید خیلی زود دندان‌ها و فکها به موقعیت پیشین باز می‌گردد و زحمات شما به هدر می‌رود. هدگیر به صورتی طراحی شده است که یک فک را در جای خود نگه داشته و به رشد فک مقابل کمک نماید تا عقب‌ ماندگی آن جبران شده و از جلو زدگی فک دیگر پیشگیری شود. برای مثال در هدگیر معکوس جلوی رشد چانه گرفته شده و هم‌زمان به رشد فک بالا کمک می‌شود.

مراقبت از هدگیر چگونه است؟

در مراقبت از هدگیر باید دقت کنید چرا که هر چه دفعات آسیب دیدن آن بیشتر باشد فرایند درمان متوقف شده و طول دوره درمان افزایش پیدا می‌کند. هنگام درآوردن هدگیر مراقب باشید لب و دهان خود را زخمی نکنید. بخش دهانی هدگیر را باید مرتباً تمیز کنید تا به محلی برای تجمع باکتری‌ها تبدیل نشود. در مدتی که هدگیر استفاده می‌کنید باید مراقب فعالیت‌های فیزیکی شدید باشید چرا که ممکن است خطرناک باشد. در ابتدا استفاده از هدگیر برایتان سخت و آزار دهنده است اما به آن عادت می‌کنید. مطمئن باشید نتایج درمان ارزش این رنج و زحمت را خواهد داشت.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  جویدن ناخن
0/5 (0 نظر)