همه می خواهند دندان هایی صاف و یکدست داشته باشند و همه افرادی که این آرزو را در سر می پرورانند نیاز به راهنمایی دارند. اما بسیاری از افرادی که قصد دارند مشکل خود را با درمان ارتودنسی برطرف کنند و از قرار گرفتن یک دست براکت فلزی روی دندان های خود رضایت چندانی ندارند، شاید نمی دانند گزینه دیگری برای آنها وجود دارد که غیر قابل دیدن یا نامرئی هستند. همانطور که در زیر برای شما شرح خواهیم داد، بریس ها یا همان الاینرهای نامرئی، جایگزین های شفاف و راحتی برای بریس های سنتی ارتودنسی هستند که بسیاری از افراد بزرگسال از آنها استقبال می کنند.

1 4 - پلاک شفاف ارتودنسی
پلاک شفاف ارتودنسی

پلاک شفاف یا الاینر شفاف چیست؟

ی شفاف که نباید آنها را با براکت های شفاف اشتباه گرفت، در واقع الاینرهای (صاف کننده های) شفاف یا غیر قابل دیدن و متحرک دندان ها، شبیه ریتینرها هستند. زمانی که تحت درمان ارتودنسی با استفاده از بریس های نامرئی قرار می گیرید، هر دو هفته یک مرتبه باید الاینر جدیدی جایگزین الاینر قبلی کنید که اندکی با آن متفاوت است. ایده ای که پشت استفاده از این الاینرها است این است که با استفاده از آنها، دندان ها به تدریج جابجا می شوند.

بریس های نامرئی در مقایسه با براکت های فلزی

شاید شما نیز اصطلاح “دهان فلزی” را شنیده باشید. این اصطلاح زمانی به کار برده می شود که روی همه دندان های فرد براکت های فلزی سنتی قرار گرفته باشند. بریس های سنتی شامل براکت هایی هستند که روی تک تک دندان ها چسبانده می شوند و یک سیم کمانی همه آنها را به یکدیگر متصل می کند تا با فشاری که از طریق براکت ها به دندان ها وارد می کند بتواند آنها را صاف کند و در یک راستا قرار دهد. در حالی که الاینرها ابزارهای دندانی سفارشی هستند که محکم روی دندان ها قرار می گیرند. بزرگ ترین حسن استفاده از بریس های شفاف این است که راحت تر هستند و توجه زیادی به خود جلب نمی کنند. بعلاوه، با استفاده از بریس های شفاف خوردن غذا و نوشیدن مایعات راحت تر است و تمیز کردن دندان ها به راحتی انجام می شود، زیرا حین انجام این کارها می توان (و باید) بریس ها را از دهان خارج نمود. با استفاده از آنها و طی دوره درمان راحت تر می توان بهداشت دهان و دندان ها را حفظ نمود؛ مشکلی که با وجود براکت های فلزی روی دندان ها بیشتر برای بیماران بوجود می آید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسی لینگوال (پشت دندانی)
2 2 - پلاک شفاف ارتودنسی
پلاک شفاف ارتودنسی

الاینرهای شفاف چگونه عمل می کنند؟

به محضی که ارتودنتیست تصمیم بگیرد چگونه بایت بیمار را اصلاح نماید، برای جابجا کردن دندان ها برنامه ریزی خواهد کرد. در صورتی که برای دریافت الاینرها گزینه مناسبی تشخیص داده شوید، به طور کلی، هر دو هفته یک مرتبه یک دست الاینر جدید دریافت می کنید که به تدریج دندان های شما را جابجا می کنند. انتظار می رود به طور تمام وقت از آنها استفاده نمایید مگر زمان خوردن غذا یا نوشیدن مایعات (این زمان نباید کمتر از 22 ساعت شود).

آیا الاینرهای شفاف برای همه افراد مناسب هستند؟

از آنجا که الاینرهای نامرئی برای هر بیمار به صورت سفارشی ساخته می شوند تا به شکلی محکم روی دندان ها قرار گیرند، بیشتر برای بزرگسالان و نوجوانان مناسب هستند. صاف کردن دندان های کودکان فرایند پیچیده تری دارد و دهان آنها هنوز در حال رشد است. ارتودنتیست هنگام تصمیم گیری برای انتخاب بهترین ابزار، همه اینها را مد نظر قرار می دهد.

الاینرهای شفاف معمولاً برای مشکلات شدید مناسب نیستند، اما برای مشکلات متوسط فوق العاده هستند. این مشکلات عبارتند از کجی و ناصافی دندان ها، فاصله جزیی بین آنها، اوربایت و اپن بایت خفیف. اما در وضعیت هایی مانند کراس بایت، مال اکلوژن ها یا در وضعیت های وخیم، الاینرهای نامرئی هیچ کمکی نمی توانند بکنند. نکته دیگری که برای استفاده از الاینرهای شفاف (مانند اینویزیلاین) باید مد نظر قرار دهید، تعداد دفعات مراجعه به مطب ارتودنتیست است. از آنجا که هر دو هفته باید یک الاینر جدید استفاده کنید، به این معناست که دفعات بیشتری باید به ارتودنتیست مراجعه کنید. براکت های سنتی نیز برای تنظیم شدن به این تعداد مراجعات نیاز ندارند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع براکت های ارتودنسی

الاینرهای شفاف از پلاستیک یا آکریلیک شفاف ساخته شده اند و محکم روی دندان ها قرار می گیرند اما نکته مثبت آنها این است که متحرک هستند و به بیمار اجازه می دهند بهتر از دندان های خود مراقبت کند و احتمال ایجاد لکه روی دندان ها، در آنها کمتر از براکت های سنتی است زیرا الاینرهای شفاف متحرک هستند و بیمار می تواند به درستی و به طور کامل مسواک بزند و نخ دندان بکشد.

3 2 - پلاک شفاف ارتودنسی
پلاک شفاف ارتودنسی

درمان با کمک الاینرهای شفاف چقدر طول می کشد؟

طول درمان ارتودنسی با الاینرهای نامرئی دندان ها به وخامت مشکل بیمار بستگی دارد و اینکه دندان ها چقدر نیاز به جابجایی دارند. هرچه دندان ها کج تر و پیچ خورده تر باشند صاف شدن آنها زمان بیشتری طول خواهد کشید. همه فرایندهای صاف کردن دندان ها- با کمک انواع الاینرها- معمولاً بین نه ماه تا دو سال طول می کشند. اما اگر بیمار فرد بزرگسالی است که در کودکی از براکت ها استفاده کرده است و به مرور زمان مجدداً دندان ها اندکی با جای قبل خود باز گشته اند، ممکن است تنها به مدت 10 ماه به الاینرهای شفاف نیاز داشته باشد. از آنجا که نتایج درمان با کمک الاینرهای شفاف به اندازه براکت های سنتی دقیق نیستند، برخی بیماران برای ایجاد مقداری تنظیمات جزئی، ممکن است نیاز داشته باشند چند ماهی از براکت ها استفاده کنند

0/5 (0 نظر)