بسیاری از افراد در نتیجه اضطراب یا استرس داخل گونه خود را گاز می گیرند، اما این اختلال خود آسیبی می تواند نشانه مشکلات جدی برای سلامتی باشد.

آیا شما هم از جمله افرادی هستید که نمی توانند جویدن داخل گونه خود را متوقف کنند؟ گاز گرفتن داخل گونه، که تحت عنوان مورسیکاتیو بوکاروم morsicatio buccarum نیز شناخته می شود، یک شرایط مزمن است که مشخصه ویژه آن گاز گرفتن مکرر داخل دهان است.

گاز گرفتن داخل لپ، مانند جویدن ناخن، عادتی است که به استرس مربوط می شود که ریشه در اضطراب و اختلالات وسواس اجباری دارد و در صورت عدم درمان، می تواند منجر به بروز نگرانی های جدی برای سلامتی شود.

گاز گرفتن داخل لپ یا گونه چیست؟

گاز گرفتن داخل گونه یک عادت خود آسیب زننده است که می تواند به صورت تصادفی یا تکرار شونده از روی عمد اتفاق بیفتد، و اگر در کیفیت زندگی فرد تداخل ایجاد کند یا باعث بروز آسیب یا پریشانی جدی شود، یک اختلال سلامت ذهنی تلقی می شود. گاز گرفتن داخل گونه یک اتفاق نسبتاً شایع است، مخصوصاً در مناطقی که سطح استرس افراد بالاتر است، با این حال، گاز گرفتن شدید داخل گونه و گاز گرفتن داخل لپ از روی عادت نادرتر هستند.

علل بروز گاز گرفتن داخل لپ

محرک های متداول عبارتند از استرس، نگرانی، و خستگی. تحقیقات پیشین نیز حاکی از این هستند که رفتارهای تکرار شونده متمرکز بر بدن مانند این رفتار اغلب در اواخر دوران کودکی آغاز می شوند و می تواند در طول دوران نوجوانی و بزرگسالی ادامه داشته باشند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  تمریناتی برای کاهش درد مفصل فکی گیجگاهی

گاهی اوقات این اتفاق زمانی رخ می دهد که افراد در حال دندان قروچه (ساییدن و فشردن دندان ها روی یکدیگر) یا جویدن غذا هستند. در موارد دیگر، افراد از روی عادت داخل گونه خود را می جوند. گاز گرفتن داخل گونه معمولاً به صورت یک ضایعه مشاهده می شود که به صورت لکه های سفید رنگ در طرفین گونه ها ظاهر می شود که محل آن دقیقاً همانجایی است که دندان ها با بافت نرم برخورد می کنند. علاوه بر این، می تواند لب ها و زبان را نیز تحت تأثیر قرار دهد، گرچه داخل گونه ها شایع تر هستند.

گاز گرفتن تصادفی داخل گونه می تواند نتیجه یک مشکل دندانی باشد، مانند ناهمراستا بودن دندان ها یا فک ها، آسیب دیدگی دندان ها، یا قرار گیری نامناسب اجزاء دندانی مانند روکش یا ایمپلنت. این علل گاهی اوقات تنها با یک مرتبه مراجعه به دندانپزشک قابل درمان هستند.

2 - گاز گرفتن داخل گونه: علل، درمان ها
گاز گرفتن لپ

خطرات گاز گرفتن داخل گونه

موارد گاز گرفتن داخل گونه از نظر وخامت متفاوت هستند، از یکبار اتفاق افتادن تا آسیب های عمیق و دردناک ناشی از آن. نتیجه اولیه گاز گرفتن مکرر داخل گونه آسیب به بافت دهان است که می تواند منجر به زخم شدن دهان شود.

اغلب افرادی که پیوسته داخل لپ خود را گاز می گیرند یک منطقه مورد علاقه دارند که مدام همانجا را گاز می گیرند، به این معنا که مکرراً پوست در آن ناحیه بریده می شود.

در موارد وخیم، احساس بریدگی و برجستگی پوست گزیده شده، اجبار اضافی برای “صاف کردن” منطقه آسیب دیده با گاز گرفتن دوباره ایجاد می کند و این عادت را تداوم می بخشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مشکل تیروئید و درمان ارتودنسی

درد و زخم از جمله بی ضررترین نتایج هستند. با این حال، زخم ها می توانند موجب بروز مشکل شوند، زیرا آنها ممکن است یکبار دیگر شکل بگیرند.

3 - گاز گرفتن داخل گونه: علل، درمان ها
گاز گرفتن لپ

آیا گاز گرفتن داخل گونه می تواند موجب روز سرطان دهان شود؟

گرچه تحقیقی وجود دارد که ضایعات داخل دهان را با سرطان دهان مرتبط می سازد، اما مختص گاز گرفتن داخل دهان نیست و ارتباط مستقیمی ذکر نشده است. با این حال، گزاشر شده است که زخم های ماندگار- که در افرادی مشاهده می شوند که به طور مداوم عمل گاز گرفتن داخل گونه را انجام می دهند- از جمله علل احتمالی سرطان دهان هستند، زیرا باعث بروز زخم روی زبان می شود.

گاز گرفتن مکرر و عمیق خطرناک تر از موارد دیگر است، زیرا می تواند موجب بروز مشکلات در مخاط باکال شود، که در موارد وخیم و فوق العاده نادر، می توانند منجر به افزایش خطر سرطان دهان به دلیل تغییرات در بافت لپ شوند، که در نهایت می تواند منجر به تغییر سلول ها شود.

4 - گاز گرفتن داخل گونه: علل، درمان ها
گاز گرفتن لپ

چگونه می توان گاز گرفتن لپ را متوقف کرد؟

اگر متوجه شدید که پیوسته داخل دهان خود را گاز می گیرید، می توانید از محافظ دندان استفاده کنید.

اگر دندان قروچه شبانه مسئله ای است که باعث گاز گرفتن داخل گونه ها شده است، باید در طول شب یا حتی در طول روز، محافظ دندان استفاده کنید. این ابزار می تواند از آسیب رسیدن به گونه ها جلوگیری کند. محاظ دندان یک ابزار نیمه سفت است که مانع رسیدن دندان ها به یکدیگر می شود، در نتیجه سطوح تیز کاسپ ها و سطوح جونده دندان ها را پوشش می دهد و اجازه نمی دهند بافت نرم بین دندان ها قرار بگیرد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  فقدان مادرزادی دندان

استرس و گزیدن داخل گونه

اگر مسئله به استرس مربوط می شود یا یک رفتار وسواس گونه اجباری است، می توانید از درمان رفتار شناختی بهره مند شوید. برای به حداقل رساندن آسیبی که با گاز گرفتن داخل گونه بوجود می آید، نکات زیر را رعایت کنید تا ببینید آیا کمک می کنند:

شناسایی محرک

آیا وقتی مهلت مقرر برای تحویل کار یا ارائه خاصی دارید بیشتر این کار را انجام می دهید؟ هنگامی که می دانید چه چیزی شما را مجبور به انجام این کار می کند، می توانید چیز دیگری را برای جویدن پیدا کنید، که بهترین انتخاب آدامس است.

از بالم لب استفاده کنید!

به همین ترتیب، اگر مشکل به گاز گرفتن لب مربوط می شود، مالیدن مقداری چرب لب یا بالم لب ممکن است به کاهش این مشکل کمک کند، یا حداقل شما را متوجه کارهایی که انجام می دهید کند.

کاهش استرس

کاهش میزان استرس و ارائه یک راهکار سالم و جایگزین مانند ورزش های متداول و مدیتیشن می توانند کمک کنند.

هیپنوتیزم را امتحان کنید.

در برخی موارد، مشخص شده است که هیپنوتیزم می تواند به کاهش رفتارهای وسواس گونه اجباری کمک کند.

درمان های دندانپزشکی

در مواردی که یک مشکل دندانی موجب بروز گاز گرفتن داخل لپ شده است، با مراجعه به دندانپزشک و برطرف نمودن مشکل دندانی بروز مشکل را به صفر رساند. یک پر کردن ساده دندان، تغییر موقعیت روکش یا ایمپلنت، یا حتی انجام درمان ارتودنسی می توانند کمک کننده باشند. با این حال، درمان بر اساس فرد و علت بروز مشکل او می تواند متفاوت باشد.

0/5 (0 نظر)