براکت های ارتودنسی نه تنها می توانند به حل انواع مشکلات داخل دهان کمک کنند، بلکه آنها می توانند به شما کمک کنند حس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید. در مواردی که دندان های شما صاف و یکدست نیستند، اوربایت یا آندربایت وجود دارد، یا در صورتی که یکی از دندان ها از دست رفته باشد، احتمالاً به بیماران توصیه می شود تحت درمان ارتودنسی قرار بگیرند تا دهان آنها ظاهر طبیعی تر و یکدست تری داشته باشند.

علاوه بر این براکت ها می توانند به بیماران کمک کنند بهتر غذا بجوند و مقدار دردی که ممکن است تجربه کنند را بکاهد. امروزه کمتر از قبل در مورد سطوح راحتی و ظاهری که براکت ها ایجاد می کنند نگرانی وجود دارد. در گذشته دریافت براکت ها روند طاقت فرسایی بود، اما ارتودنسی مدرن گزینه های راحت و با ظاهر طبیعی تری ارائه می دهد.

در اکثر موارد، تصمیم گیری برای دریافت براکت های ارتودنسی راحت است- شما شرایط دندانی دارید که می توانند با براکت ها اصلاح شوند، و ما ارتودنتیست ها گزینه های متعددی داریم که می توانند مناسب نیازهای شما باشند. اما ارتودنتیست ها در طول ویزیت های زیادی که انجام می دهند روز به روز تعداد افراد بزرگسالی که می خواهند لبخند خود را با براکت های ارتودنسی بهبود دهند بیشتر می شود. البته، اکثر افراد بزرگسال در گذشته دیگر اقدامات دندانپزشکی داشته اند، از جمله روکش کردن دندان، پر کردن دندان، و ایمپلنت های دندانی.

اما اکثر بیماران در گذشته اقدامات دندانپزشکی داشته اند که می توانند آنها را برای دریافت براکت های ارتودنسی نگران کنند، یعنی مطمئناً این پرسش بسیار معتبری است که بپرسند، زیرا آنها نمی خواهند سرمایه گذاری که تاکنون کرده اند را از دست بدهند، و قطعاً نمی خواهند به درمانی که قبلاً انجام داده اند هیچ آسیبی برسد. از دست رفتن دندان و کجی دندان می تواند و باید اصلاح شود، زیرا زندگی با لبخند زیباتر خواهد بود! حتی اگر قبلاً هم کاشت ایمپلنت یا دیگر اقدامات دندانپزشکی داشته اید، هنوز هم این امکان وجود دارد که با استفاده از براکت های ارتودنسی به نتایج عالی دست یافت.

اگر این امکان را دارید که انتخاب کنید کدام درمان را اول انجام دهید، برخی عوامل هستند که می توانند به ارتودنتیست شما کمک کنند مشخص نماید کدام درمان بهتر است اول انجام شود: کاشت ایمپلنت یا درمان ارتودنسی. اجازه دهید نگاهی داشته باشیم به اینکه این دو درمان در کنار یکدیگر چگونه عمل می کنند تا لبخندی برای شما خلق شود که یک عمر دوام داشته باشد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چه چیزی باعث رنگ پریدگی لثه ها می شود؟
2 - آیا با داشتن ایمپلنت، روکش یا ونیر می توان ارتودنسی انجام داد؟
ارتودنسی با روکش ونیر و ایمپلنت

ایمپلنت دندانی چیست؟

ایمپلنت های دندانی جایگزینی دائمی برای دندان های از دست رفته هستند. یک جراح یک پست تیتانیومی را داخل استخوان فک کار می گذارد تا به عنوان یک برآمدگی برای روکش همرنگ دندانی عمل کند که جایگزین دندان اصلی می شود.

برخی از مهم ترین حقایق در مورد ایمپلنت های دندانی که باید بدانید:

  • میلیون ها نفر در سراسر دنیا روکش دندانی و بریج به عنوان جایگزین دندان های از دست رفته خود دارند.
  • میلیون ها نفر در سراسر دنیا ایمپلنت دارند، و این تعداد هر سال رو به افزایش است.
  • نرخ موفقیت کاشت ایمپلنت های دندانی 98 درصد است.
  • ایمپلنت ها عموماً 20 سال، و اغلب تا پایان عمر دوام دارند.
  • ایمپلنت های دندانی مانع آب رفتن و تخریب استخوان فک به دلیل از دست رفتن دندان می شوند.

از آنجا که ایمپلنت های دندانی داخل استخوان ثابت می شوند، در طول درمان ارتودنسی نمی تواند جابجا شود. با این حال، مانع جابجا شدن بقیه دندان های اطراف خود، با بریس های ارتودنسی نیز نمی شود.

برنامه ریزی برای یک لبخند کامل

در اکثر موارد، اگر شما هم نیاز به درمان ارتودنسی داشته باشید و هم ایمپلنت های دندانی، براکت های شما باید مرحله اول باشند. این اجازه می دهد بریس ها یک فضای کاملاً صاف و به اندازه برای ایمپلنت های دائمی ایجاد کنند.

3 - آیا با داشتن ایمپلنت، روکش یا ونیر می توان ارتودنسی انجام داد؟
ارتودنسی با روکش ونیر و ایمپلنت

مزایای درمان ارتودنسی قبل از کاشت ایمپلنت

  • دندان های موجود راحت تر حرکت می کنند بدون آنکه هیچ چیز سر راه آنها قرار بگیرد.
  • بریس ها فضای ایده آل برای قرار گیری صحیح ایمپلنت برای نخستین بار را ایجاد می کند.
  • یک طرح درمان ترکیبی بهترین نتایج ممکن را در پی خواهد داشت.
  • باید انتقال آرامی از جراح کاشت ایمپلنت به ارتودنتیست برای قرار گیری ریتینر یا درمان های اضافی دیگر، برای نگهداشتن دندان ها در حالت ایده آل وجود داشته باشد.

ایمپلنت ها به عنوان کمک به درمان ارتودنسی

گاهی اوقات دندانی که از دست رفته است دقیقاً همان دندانی است که ارتودنتیست به آن برای نقطه تکیه گاه برای صاف کردن بقیه دندان ها نیاز دارد. بنابراین لازم است یک پست تیتانیومی و/ یا یک روکش متصل به آن ابتدا کار گذاشته شوند تا ساختار و استحکام لازم برای جابجایی سریع دندان ها را فراهم آورد. این روش استفاده از ایمپلنت ها برای مزایای تکیه گاه بودن آنها تنها با طراحی دقیق و همکاری بین جراح کاشت ایمپلنت و ارتودنتیست مجراب امکان پذیر است.

برای هدف فراهم آوردن تکیه گاه برای درمان ارتودنسی، یک پست تیتانیومی کوچک نیز می تواند کار گذاشته شود. این ابزار کوچک “ابزار تکیه گاه موقت” (TADs) نامیده می شود و می تواند جابجایی سریع تر دندان ها با ناراحتی کمتر را ممکن سازد، وقتی میزان اصلاح بیشتری نیاز است. در برخی موارد، آنها حتی می توانند جایگزین هدگیر شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مقایسه براکت فلزی با براکت شفاف

در موارد دیگر، ارتودنتیست شما ممکن است صلاح بداند که از دست رفتن دندان تحت تأثیر درمان ارتودنسی قرار نخواهد گرفت، و شما می توانید تصمیم بگیرید اگر می خواهید قبل از آغاز درمان ارتودنسی کاشت ایمپلنت دندانی را انجام دهید. داشتن تعامل زیاد با ارتودنتیست و جراح دهان و دندان به دستیابی به شگفت انگیزترین لبخند ممکن کمک خواهد کرد.

اگر دندان از دست رفته داشته باشم می توانم درمان ارتودنسی انجام دهم؟

در برخی موارد، برای اصلاح نتایج از دست رفتن دندان شما می توانید و احتمالاً باید از براکت های ارتودنسی استفاده کنید. وقتی تعدادی از دندان ها از دست رفته باشند، دندان های مجاور می توانند برای پر کردن فضای خالی جابجا شوند. براکت ها دندان ها را مجدداً صاف و یکدست می کنند و فضا را باز نگه می دارند. این باعث می شود زمینه ای فوق العاده برای جایگذاری ایمپلنت های دندانی فراهم شود، و در نهایت عملکرد بهتری داشته باشند، سلامت دهان بهبود پیدا کند، و نتایجی در بر داشته باشد که از نظر زیبایی ظاهری رضایت بخش تر هستند.

آیا ارتودنسی می تواند به جای کاشت ایمپلنت استفاده شود؟

گاهی اوقات، دندان از دست رفته برای مراقبت های ارتودنسی شما نعمتی است. در صورتی که فشردگی بیش از دندان ها علت کج شدن آنها شده باشد، براکت ها با صاف و یکدست کردن دندان ها می توانند فضا را پر کنند. این ممکن است علت خوب دیگری باشد که قبل از کاشت ایمپلنت های دندانی با ارتودنتیست مشورت کنید.

یک ارزیابی ارتودنتیک مشخص خواهد نمود آیا استفاده از براکت ها به جای ایمپلنت های دندانی گزینه خوبی برای شما هست یا خیر. عوامل دخیل عبارتند از اینکه کدام دندان ها از دست رفته اند، و اینکه آیا یک بایت صحیح می تواند بدون از دست رفتن دندان حاصل شود یا خیر.

اگر قبلاً یک ایمپلنت دندانی داشته باشم چطور؟

اگر شما قبلاً یک ایمپلنت دندانی کاشته باشید، شما هنوز هم می توانید لبخندی که می خواهید را داشته باشید. مهم است ارتودنتیستی پیدا کنید که بتوانید به او اعتماد کنید که اجازه انتخاب از بین گزینه های ممکن را به شما بدهد و برای انتخاب شما را راهنمایی کند. این امر مقدار زیادی به این بستگی دارد که کاشت ایمپلنت شما چه مدت قبل انجام شده است و اینکه آیا در طول درمان ارتودنسی می تواند ثابت بماند یا خیر.

با بالا رفتن سن، دندان ها به صورت طبیعی به تدریج به سمت جلوی دهان جابجا می شوند. گاهی اوقات این روند باعث جا ماندن ایمپلنت می شود، که نمی تواند حرکت کند، و به نظر می رسد از جای خود خارج شده است. یا، اگر ایمپلنت در راستای دندان های کج کاشته شده باشد، ممکن است با لبخند جدید شما جور در نیاید. شما می توانید تصمیم بگیرید لبخندی داشته باشید که چندان یکدست نیست، یا ایمپلنت شما خارج شود و پس از تکمیل درمان ارتودنسی مجدداً برای کاشت آن اقداک کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع راديوگرافى و عکسبرداری در ارتودنسي
7 1 - آیا با داشتن ایمپلنت، روکش یا ونیر می توان ارتودنسی انجام داد؟
ارتودنسی با روکش ونیر و ایمپلنت

مزایای کاشت ایمپلنت های دندانی قبل از درمان ارتودنسی

  • اصلاح جابجا شدن دندان ها اطراف ایمپلنت های دندانی که به مرور زمان اتفاق می افتد.
  • فراهم آمدن تکیه گاهی محکم و جابجایی سریع تر دندان های اطراف.
  • راحت تر شدن استفاده از اینویزیلاین یا دیگر گزینه های بریس های شفاف.
  • عدم وجود هر گونه شکاف یا جای خالی در لبخند شما در طول درمان.

چه اتفاقی می افتد اگر روکش، پر شدگی، یا دیگر ترمیم دندانی داشته باشم؟

در جلسه ابتدایی شما با ارتودنتیست، وی تأیید خواهد کرد که پر شدگی های دندانی، و دیگر ترمیم های دندانی شما موجب بروز هیچ مشکلی برای بریس های شما نخواهد شد. گاهی اوقات، نوع براکتی که شما انتخاب می کنید به این عوامل بستگی خواهد داشت، و در دیگر مواقع، تنها یک تغییرات جزئی نیاز هستند.

  • پر شدگی دندان. این به ندرت منجر به بروز مشکلی می شود که نتواند با افزودنی های جزئی حل شود. برای مثال، پر شدگی های بزرگ نیاز به افزودن فضاسازهای (فضا دهنده یا spacer) لاستیکی بیشتر خواهد داشت.
  • روکش های دندانی. اگر روکش دندان داشته باشید، براکت های فلزی سنتی می توانند برای شما استفاده شوند، گرچه آنها در مقایسه با دندان های طبیعی، نوع متفاوتی از روکش های دندانی را نیاز خواهند داشت. اگر شما روکش داشته باشید، اینویزیلاین نیز ممکن است گزینه ای فوق العاده باشد، زیرا برای تری های الاینرهای شفاف هیچ ماده چسبنده ای نیاز نخواهد بود.
  • ونیرهای دندانی. وجود ونیرهای دندانی می تواند برخی از درمان های ارتودنسی را محدود کند، اما معمولاً با استفاده از بریس های اینویزیلاین، چسباندن براکت ها پشت دندان ها، یا اگر براکت ها حتماً باید جلوی دندان ها چسبانده شوند، با استفاده از چسب های خاص می توان به این چالش فائق آمد.

لبخند شما منحصر بفرد است

مهم نیست چه چیزی سر راه شما قرار دارد، راهی برای رسیدن به لبخند کامل و بی نقص برای شما وجود دارد. بهترین متخصص ارتودنسی کسی است که با شما مانند یکی از اعضای خانواده خود رفتار کند و تجربه کافی برای گنجاندن چالش های منحصر بفرد شما در طرح درمان ویژه شما، و شخصی سازی خدمات ارتودنتیک را داشته باشد.

ارتودنتیست ها معمولاً با مشاوره رایگان می توانند به شما کمک کنند تصمیم بگیرید آیا باید ابتدا ایمپلنت دندانی را دریافت کنید یا درمان ارتودنسی را انجام دهید. اگر شما نیز به موقعیت ایمپلنت موجود خود فکر می کنید یا نگرانی دیگری دارید در مورد بهبود لبخند خود دارید، هر چه سریع تر برای مشاوره به ارتودنتیست مراجعه کنید.

ارتودنتیست ها خود را وقف تغییر زندگی بیماران خود با بخشیدن لبخندی زیبا و سالم به آنها کرده اند. با پیشرفت هایی که در زمینه درمان ارتودنسی صورت گرفته اند، این درمان می تواند سرگرم کننده، مهیج، و ارزشمند باشد.

0/5 (0 نظر)