زخم های دهان می توانند به دلایل متعددی بروز پیدا کنند و همه ما ممکن است در یک دوره ای در طول عمر خود آنها را تجربه کرده باشیم. می دانید که آنها معمولاً زخم های گرد یا بیضی شکلی هستند که روی سطوح داخلی گونه ها، زبان، یا لب ها ظاهر می شوند. یکی از چیزهایی که افراد به خاطر می آورند این است که آنها می توانند واقعاً دردناک باشند، مخصوصاً هنگام خوردن غذا، نوشیدن، یا مسواک زدن.

بریس ها- چه انتظاری باید داشت؟

دهان بسیار حساس است و پس از دریافت بریس ها، چند روز ممکن است طول بکشد تا به آنها عادت کنید. هر کسی که بریس استفاده کرده باشد می داند که در طول این دوره اصلاً بعید نیست سیم های کمانی ارتودنسی یا براکت ها به داخل گونه ها (مخصوصاً وقتی فواصل بین دندان ها بسته می شوند)، لب ها، یا زبان برخورد کنند و موجب بروز زخم شوند. هر گونه ناراحتی عموماً کوتاه مدت است و پس از قرار گیری و هر بار تنظیم بریس ها باید به سرعت برطرف شود، اما برخی نکات هستند که در روزهای نخست می توانند به شما کمک کنند.

2 1 - نحوه مواجه شدن با زخم های دهان در طول درمان ارتودنسی
زخم دهانی در ارتودنسی

استفاده از موم اتودنسی

در کیت های مراقبت های بریس ها معمولاً موم ارتودنسی وجود دارد (در صورت نیاز می توانید آنها را از پذیرش مطب یا داروخانه ها تهیه کنید). اگر در نتیجه برخورد براکت ها روی لب ها یا داخل گونه های خود هر گونه زخمی را تجربه کردید، موضع را به خوبی خشک کنید و مقدار اندکی موم روی براکت قرار دهید تا ناراحتی شما برطرف شود.. این ماده غیر سمی است و اگر بلعیده شود هیچ آسیبی به شما نخواهد زد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:   ارتودنسی در بيماران داراى ديابت يا صرع

اگر متوجه شدید که در یک منطقه زخم در حال گسترش است، برای پیشگیری از هر گونه ناراحتی و گسترش یک زخم، هر چه سریع تر روی ابزاری که با آن برخورد دارد موم قرار دهید.

در برخی کیت های مراقبتی بریس ها محصولاتی وجود دارند که به صورت ویژه برای بیماران ارتودنتیک طراحی شده اند. خمیر دندان ها و دهانشویه ها حاوی موادی مانند آلانتوین (که بهبود سریع بافت را تحریک می کند) و آلوئه ورا هستند، که هر دوی آنها می توانند به بهود زخم ها کمک کنند و باعث شوند خیلی زود احساس بهتری ایجاد کنند.

3 - نحوه مواجه شدن با زخم های دهان در طول درمان ارتودنسی
زخم دهانی در ارتودنسی

با ارتودنتیست خود صحبت کنید.

گاهی اوقات یک نقطه زخم می تواند به دلیل ایجاد یک شکستگی روی بریس یا طی بستن فاصله بین دندان ها بروز پیدا کند، جایی که سیم اضافی در قسمت های عقب دهان می تواند از آخرین براکت فراتر برود. اگر شک دارید یا نگران هستید که ممکن است یک شکستگی وجود داشته باشد، برای مراجعه حضوری با ما تماس بگیرید تا آن را بررسی و اصلاح کنیم.

اگر به نظر برسد که زخم ها موجب بروز ناراحتی شدیدی برای شما شده اند، آن را با ما در میان بگذارید تا بتوانیم شما را راهنمایی کنیم. علاوه بر ین، محصولات مسکن بدون نسخه زیادی شامل ژل ها و دهانشویه ها هستند که می توانند به کاهش هر گونه سوزش یا زخمی که ممکن است داشته باشید کمک کنند. برخی از آنها دارای اثر بی حس کنندگی موضعی می باشند- که بویژه قبل از وعده های غذایی مفید هستند. با مراجعه به داروخانه می توانید از تکنیسین یا داروساز کمک بگیرید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  انواع ارتودنسی
4 1 - نحوه مواجه شدن با زخم های دهان در طول درمان ارتودنسی
زخم دهانی در ارتودنسی

خشکی و ترک خوردگی لب ها

لب های خشک و ترک خورده می توانند هر کسی را تحت تأثیر قرار دهند، نه تنها افرادی که از بریس ها استفاده می کنند، با این حال، این می تواند برای افرادی که به تازگی استفاده از بریس ها را آغاز کرده اند تبدیل به یک مشکل بزرگ شود. ما همیشه توصیه می کنیم روی لب های خود بالم لب یا وازلین بزنید تا لب های خود را مرطوب نگهدارید، مقادیر زیادی آب بنوشید تا بدن و دهان شما هیدراته باقی بماند.

خشکی و زخم ها هر دو مشکلاتی هستند که به بهترین شکل ممکن با پیشگیری به جای درمان قابل مدیریت هستند. این به معنای مراقبت از بریس ها و پرهیز از غذاهایی است که ممکن است سوزش دهان شما را افزایش دهند یا خیر شکستن بریس ها را افزایش دهند. مهم تر از همه اینکه، اگر احساس کردید یک زخم غریب الوقوع است، در مراحل اولیه گام هایی برای مدیریت آن بردارید، قبل از آنکه تبدیل به یک مشکل شود.

لب های  ترک خورده مانند خشکی دهان، مناطق زخمی در گوشه های دهان هستند که در طول فصول سردتر شایع تر می باشند. التهاب یا زخم می تواند با عاداتی مانند زبان زدن به لب، مکیدن انگشت، یا در افرادی مشاهده شود که بیشتر تمایل به تنفس دهانی دارند.

تجمع بزاق در گوشه های دهان محیطی فوق العاده برای گسترش عفونت های موضعی بوجود می آورد، بنابراین مهم است سعی کنید و البته مهم است از عاداتی که ممکن است احتمال بروز این مشکلات را افزایش دهند بپرهیزید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  ارتودنسي دندان يا سيم كشى دندان؟!

باز، پیشگیری بهتر از درمان است بنابراین مهم است از کیت های مراقبت بریس ها طبق دستور العمل آنها استفاده کنید، تا بریس های خود را تمیز و سالم حفظ کنید. اگر متوجه وجود زخم در دهان و نیز ایجاد ترک در گوشه های دهان خود شدید، ممکن است علاوه بر مراقبت های روتین شخصی خود، نیاز به حمایت پزشک یا داروساز داشته باشید. لطفاً هر چه سریع تر اقدام کنید.

لطفاً به خاطر داشته باشید که این مشکلات نسبتاً نادر و اگر به سرعت به آنها پرداخته شود به راحتی قابل مدیریت و قابل اجتناب هستند. تعداد زیادی از بیماران در روند درمان پیش می روند در حالی که برای تعداد محدودی از آنها مشکلات بزرگ پیش می آید. خوشبختانه، اطلاعاتی که در اینجا به آنها اشاره کردیم، می توانند کمک کنند تعداد این بیماران حتی کمتر از این هم شود.

0/5 (0 نظر)