مراقبت های حین درمان ارتودنسی

مراقبت از ارتودنسی و وسایل آن لازمه پیشبرد یک درمان مناسب برای مرتب کردن دندانها می باشد.اگر براکت های ارتودنسی مراقبت نشوند(زود به زود شل شوند و یا مدام کنده شوند)نه تنها زمان درمان ارتودنسی شما طولانی تر خواهد بود؛بلکه احتمال آسیب به دندانهای شما نیز بالاتر خواهد رفت.برای مرااقبت از درمان ارتودنسی،رهایت یک سری نکات ضروری است که در ادامه توضیح داده می شوند:

  1. قبل از هر مسئله ای مجددا” تاکید می شود که برای کسب نتایج مناسب ارتودنسی،مراجعه منظم به کلینیک ارتودنسی ضروری است.نوبت های شما طبق فواصل تنظیم شده، توسط پذیرش با شما هماهنگ خواهد شد.در صورتی که قادر به مراجعه در نوبت رزرو شده نیستید حداکثر ۴۸ ساعت قبل به پذیرش اطلاع دهید تا نوبت شما جابجا شود.در صورتی که در وقت مقرر مراجعه ننمایید برای دریافت نوبت بعدی باید با پذیرش تماس بگیرید یا بصورت اینترنتی نوبت خود را رزرو نمایید.لازم به ذکر است با سرچ عبارت(نوبت دهی آنلاین دکتر اصلانی)در گوگل می توانید بصورت اینترنتی نوبت خود را رزرو نمایید.
  2. در نظر داشته باشید در صورتی که بیشتر از سه ماه ویزیت ارتودنسی نداشته باشید،قرارداد شما فسخ خواهد شد و درمان ارتودنسی شما خاتمه یافته قلمداد خواهد شد.
  3. پس از چسباندن براکت های ارتودنسی و قراردادن سیمهای آن،چند روز اول قدری سختی در تکلم و جویدن خواهید داشت که نگران کننده نیست و به زودی به آن عادت خواهید کرد.
    pain - مراقبت های درمان ارتودنسی ثابت
    مراقبت های درمان ارتودنسی ثابت

     

  4. در روزهای اول ممکن است براکت ها و سیمهای ارتودنسی آزاردهنده باشند و مخاط دهان را آزرده نمایند.به همین منظور از طرف مطب،موم های مخصوص ارتودنسی در اختیار شما قرار خواهد گرفت.مقداری از این موم ارتودنسی را در بین انگشتان خود نرم نمایید و روی براکت یا سیمی که اذیت کننده است،قرار دهید تا مخاط در تماس را التیام دهد.
  5. در چند روز اول ممکن است فشار روی دندانهای خود تجربه کنید؛این درد معمولا” در جلسه اول و چند روز اول احساس می شود و در جلسات بعدی فعالسازی کاهش می یابد.برای تخفیف درد می توانید از مسکن(ترجیحا” استامینوفن)استفاده نمایید.
    diet 1 Fotor - مراقبت های درمان ارتودنسی ثابت
    مراقبت های درمان ارتودنسی ثابت

     

  6. در چند روز اول که دندانها حساس شده اند و هنوز به حضور آنها عادت نکرده اید، بهتر است از غذاهای نرم استفاده نمایید.در چند روز اول برای اجتناب از رنگ گرفتن دندانها،از خوردن غذاها و نوشیدنی های رنگی مانند قهوه،چای تیره،نوشابه،لواشک و…خودداری نمایید.
    3 1 - مراقبت های درمان ارتودنسی ثابت
    مراقبت های درمان ارتودنسی ثابت

     

  7. براکت ها و وسایلی که در کلینیک ارتودنسی دکتر اصلانی برای شما استفاده می شوند،از مرغوب ترین وسایل ارتودنسی می باشند و بایستی در نگهداری آنها دقت نمایید.در طول درمان ارتودنسی از خوردن و گاز گرفتن غذاهای سفت مانند ته دیگ،هویج،غذاهای استخوان دار،گز ،تافی،کشک،گوجه سبز،تخمه،تنقلات و …خودداری نمایید .در صورت لزوم خوراکی های سفت را ریز نموده و مصرف نمایید.
  8. در طول درمان ارتودنسی از مصرف غذاهای شیرین و چسبنده و همچنین نوشابه های گازدار که ممکن است موجب پوسیدگی دندانها شوند،خودداری نمایید.استفاده از آدامس نرم و کم حجم و بدون قند می تواند بدون آسیب به وسایل ارتودنسی، موجب تخفیف درد شود.
    2 1 - مراقبت های درمان ارتودنسی ثابت
    مراقبت های درمان ارتودنسی ثابت

     

  9. برای تمیز کردن براکت های ارتودنسی نیازمند استفاده مرتب از مسواک های ارتودنسی،مسواک های بین دندانی و دهانشویه های ارتودنسی می باشید و بایستی آنها را از داروخانه تهیه نمایید.
  10. بعد از هر وعده اصلی غذا ابتدا بایستی با مسواک ارتودنسی(که شبیه مسواک های معمولی است ولی الیاف آن نرم تر است تا به وسایل ارتودنسی آسیب نرساند)دور براکت های ارتودنسی را تمیز نمایید.سپس با مسواک بین دندانی(که شبیه فرچه می باشد)حدفاصل بین دندانها و سیمها و نواحی که دسترسی به آنها دشوار می باشد را تمیز نمایید.مارک و برند خمیردندان اهمیت خاصی ندارد.
  11. برای جلوگیری از التهاب لثه ها،هر شب بایستی دهانشویه استفاده نمایید.آخر شب مقداری از دهانشویه را طبق دستورالعمل بایستی به مدت ۳۰ ثانیه در دهان بگردانید و سپس تا می توانید تف نمایید.توجه نمایید که پس از استفاده از دهانشویه نباید دهان خود را بشویید و یا تا نیم ساعت چیزی نخورید و نیاشامید.
  12. اگر براکتی کنده شد یا شکست،فقط در صورتی که آزار دهنده باشد برای حل مشکل به مطب مراجعه نمایید.چسباندن براکت کنده شده در جلسه خودتان انجام خواهد شد.
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراحل ارتودنسى ثابت به زبان ساده

برای دریافت ویدیوهای آموزشی و کسب اطلاعات تکمیلی در مورد درمان ارتودنسی تان حتما” اینستاگرام کلینیک (dr.farzin.aslani) را دنبال کنید

0/5 (0 نظر)