نخ دندان چیست؟

نخ دندان نخی نایلنی است که برای برداشتن باقی مانده مواد غذایی و پلاکهایی که بین دندانها هستند استفاده میشود. با وجود آنکه اندکی استفاده از نخ دندان در دوره درمان ارتودنسی سخت می باشد اما استفاده از آن از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است. برای ساده تر شدن این فرایند راهکارهای متفاوتی وجود دارد:

تفاوت سوپر فلاس با نخ دندان

سوپر فلاس 3 قسمت دارد :

  • انتهایی صاف و سخت
  • قسمت میانی اسفنجی
  • انتهای دیگر که نخ دندان معمولی است

0 7 - نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی
نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی

 

قسمت صاف و سخت را از میان دود دندان و از زیر سیم ارتودنسی عبور دهید. انتهای دیگر را که نخ دندان است با احتیاط میان محل تماس دو دندان حرکت دهید پس از آن با یک حرکت c شکل هر دندان را تمیز کنید. این دو مرحله را برای هر دندان و بعد از هر وعده غذایی ( یا حداقل یکبار در روز ) تکرار کنید. بعد از استفاده از نخ دندان دهان خود را با آب بشویید.

1 7 - نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی
نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی
2 7 - نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی
نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی

نخ دندان با کمک فلاس تریدر

یک نخ دندان به طول 12 تا 16 اینچ ( در حدود 40-30 سانتی متر ) جدا کنید آنرا به قسمت حلقه ای فلاس تریدر گره بزنید و سپس آنرا از قضای میان دندانها و براکت ها عبور دهید سپس فلاس تریدر را جدا کنید و با حرکت نخ دندان به بالا و پایین و همچنین حرکات c  شکل فضای بین دندانها و هر دندان را به طور جداگانه تمیز کنید.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  چگونه می توان در طول درمان با بریس ها دندان ها را سفید حفظ کرد؟
3 7 - نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی
نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی

4 5 - نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی

در حین تمیز کردن مراقب باشید به سیم ارتودنسیها نیرویی زیاد وارد نکنید و به آرامی این کار را انجام دهید زمانی که دندان تمیز شد با حرکت نخ دندان به بالا و پایین صدایی جیر جیر مانند از دندان به گوش میرسد. توصیه میشود نوع نخ دندانی که استفاده میکنید از نوع  waxed floss ها باشد این نوع از نخ دندانها نسبت به انواع unwaxed راحت تر از میان دندانها و براکت ها عبور میکنند و احتمال رشته رشته شدنشان بر اثر گیر کردن به براکت ها کمتر است.

5 5 - نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی
نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی

 

بهترین زمان برای استفاده از نخ دندان بعد از مسواک زدن و قبل از خوابیدن میباشد تا با کمک آن پلاکهایی را که مسواک قادر به برداشتن آنها نبوده تمیز کنید. اگر بر اثر فرایند درمان لثه های شما اندکی دچار التهاب شده باشد ممکن است در نخستین روزهای استفاده از نخ دندان اندکی دچار خونریزی شوند که جای نگرانی ندارد. اما اگر این خونریزی به طور مداوم ادامه پیدا کرد آنرا با متخصص خود درمیان بگذارید. در ویدیوی زیر نحوه استفاده از فلاس تریدر را میتوانید ملاحظه بفرمایید.

بطور کلی بایستی توجه کنیم که صرفا” مسواک ارتودنسی برای رعایت بهداشت در طول درمان ارتودنسی کافی نیست و حتما” باید نخ دندان ارتودنسی نیز به عنوان یکی از ملزومات درمان ارتودنسی درنظر گرفته شود.نکته ای که باید در ارتودنسی درنظر گرفته شود این است که نباید نیروی کنترل نشده ای در حین استفاده از نخ دندان ارتودنسی وارد شود چرا که در این حالت موجب خارج شدن سیم های ارتودنسی و حتی کنده شدن براکت های ارتودنسی می شود که خود همین موضوع موجب طولانی شدن دوره درمان ارتودنسی می شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان ارتودنسی و جراحی برای مشکلات فکی شدید
6 5 - نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی
نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی
7 4 - نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی
نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی

مسواک بین دندانی

مسواک بین دندانی با دسته های بسیار کوچک و باریک از bristleهای خود و همچنین ظاهر مخروطی یا استوانه مانندی که دارد, برای تمیز کردن زیر و اطراف براکتها مورد استفاده قرار میگیرد. برای جلوگیری از آسیب به سیم ارتودنسیها باید به آرامی آنرا میان دندانها وارد کرد. این مسواکها سایزهای متفاوتی دارند و بر اساس آنکه برای تمیز کردن دندانهای قدامی یا خلفی از آنها استفاده میکنید و همچنین فضای میان دندانها ,باید سایز مناسب را انتخاب کنید.

8 3 - نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی
نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی

 

تا زمانی که اثری از ساییدگی یا خم شدگی در سیمهای مسواک دیده نشود میتوان از آنها استفاده نمود و همانند مسواکهای معمولی باید بعد از هربار استفاده آنها را با آب شست و شو داد. از آنجا که استفاده از نخ دندان در طول دوره درمان ارتودنسی اندکی دشوارتر از قبل میشود میتوان از مسواکهای بین دندانی به عنوان مکمل استفاده نمود. تحقیقات نشان داده اند که استفاده صحیح از مسواکهای بین دندانی در کنار مسواکهای معمولی میتواند در پاکسازی پلاک موثرتر از نخ دندان عمل کند.

دهان شویه های آنتی باکتریال

دهان شویه های آنتی باکتریال برای کاهش التهاب لثه گونه ها و جلوگیری از عفونت و کاهش آزردگی ناشی از براکت ها استفاده میشوند دهان شویه را در پیمانه مخصوص آن ریخته و به مدت یک دقیقه در دهان خود نگاه دارید سپس آنرا خارج کنید دهان شویه ها را میتوان متناسب لا تعداد دفعات مسواک زدن مورد استفاده قرار داد.

9 - نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی
نخ دندان و مسواک های بین دندانی ارتودنسی

 

تمیز کردن ابزارهای متحرک ارتودنسی

در صورتی که از ابزار های متحرک استفاده میکنید باید هر روز آنها را در کنار مسواک زدن و نخ دندان تمیز کنید چرا که باقی مانده های مواد غذایی و پلاکها همانطور که بر روی دندانها جمع میشوند بر روی آنها نیز جمع میشوند. همچنین 3 بار در هفته آنها را در محلولهای مخصوصی که برای تمیز کردن دنچر ها مورد استفاده قرار میگیرند غوطه ور کنید این کار علاوه بر جلوگیری از تجمع پلاکهای باکتریایی به بهتر شدن طعم ابزار نیز کمک میکند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مواجهه با اورژانس های ارتودنسی

0/5 (0 نظر)