دندان عقل و مشكلات آن

دندان عقل آخرین دندان آسیای بیشتر افراد مى باشد که  در اواخر دهه دوم زندگى رويش مى يابد.

دندان عقل براى ارتودنسي منبع مشكلات فراوانى است.در كنار مشكل برگشت نتايج ارتودنسي (كه گاهى به اين دندانها نسبت داده مى شود) رويش اين دندان نيز معمولا” بى دردسر نيست.در اينجا قصد داريم اين دو مشكل شايعى كه به دندان عقل نسبت داده مى شوند را بررسى كنيم….

علل ایجاد پری کرونیت

پری کرونیت نوعی مشکل دندانی است که در آن بافت لثه در اطراف دندان عقل ورم و عفونت می کند.

پری کرونیت در شرایطی بروز می کند که دندان عقل کامل درنیامده باشد.در اين حالت اين فضای ایجاد شده محیطی برای انباشته شدن باکتری های دندان مى شود و همین امر موجب عفونت در این قسمت خواهد شد. در واقع پس مانده های غذا و جرم در زیر لثه( قسمتی که قرار است مابقی دندان عقل بیرون بزند )انباشته می شوند و از آنجا که مسواک زدن آن قسمت ممکن نیست به تدریج عفونت ایجاد می شود. اگر عفونت زیاد باشد، ورم و عفونت تا فک، گونه ها و گردن ادامه می یابد.

علایم پری کرونیت چیست؟

علایم پری کرونیت شامل موارد زیر است:

  • درد
  • عفونت
  • ورم بافت لثه (که به علت جمع شدن مایع است)
  • مزه بد در دهان (به دلیل چرک لثه ها)
  • ورم غدد لنفاوی در گردن
  • دردناک بودن باز کردن دهان
شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  مراقبت و تمیز کردن وسایل ارتودنسی
1 5 - دندان عقل و ارتودنسي
دندان عقل و ارتودنسي

تشخیص پری کرونیت چگونه است؟

دندان پزشک شما دندان عقل را بررسی می کند تا در مورد وضعیت رشد آن مطلع شود و مشخص کند که آیا تا حدودی بیرون آمده یا خیر. گاه از راديوگرافى برای بررسی وضعيت رويش دندان عقل استفاده می شود. دندان پزشک علایم مختلف مانند عفونت یا تورم در اطراف دندان عقل را بررسی می کند.

درمان پری کرونیت

اگر پری کرونیت فقط به دندان محدوده شده باشد (برای مثال اگر درد و تورم منتشر نشود) با شتشوی دهان  با آب نمک مشکل حل می شود. باید مطمئن شوید که ذرات غذا زیر لثه باقی نمانده باشند.

اگر دندان، فک و چانه تان همگی درد می کند و ورم کرده است بهتر است سریعتر به دندان پزشک مراجعه کنید. او با تجویز آنتی بیوتیک عفونت را درمان می کند. همچنین می توانید برای تحمل درد از مسکن هایی مانند آسپرین، استامینوفن یا بروفن استفاده کنید.

اگر ورم وعفونت شدید است یا اینکه پری کرونیت تکرار می شود، لازم است که جراحی کشیدن دندان عقل را انجام دهید. دندان پزشک در این مورد راهنمایی لازم را انجام خواهد داد. برای کاهش درد و عفونت می توان از تابش لیزر نيز استفاده کرد.

2 4 - دندان عقل و ارتودنسي
دندان عقل و ارتودنسي

نقش دندان عقل در ارتودنسی

معمولا وقتی صحبت از دندان عقل می شود همه گونه های ورم کرده و ویدئوهای خنده دار که در آن شخصیت مورد نظر دستمال به صورتش بسته را بخاطر می آورند. اما همه چيز به اينجا ختم نمى شود.مشكلاتى كه دندان عقل ممكن است براى ارتودنسي ايجاد كند،معمولا” بى سروصداست.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  اهمیت سن در ارتودنسی

تاثير دندان عقل بر روی درمان ارتودنسی

 وقتی دندان عقل کاملا قابل مشاهده و نسبتا” منظم باشد، در زمان درمان ارتودنسی مانند  دندان دیگرى با آن برخورد خواهد شد.دليلى براى كشيدن يك دندان عقل كه كاملا” رويش يافته و نامنظمى شديد نيز ندارد،وجود ندارد. با این حال اين دندان ها اندازه های مختلفی دارند و ممكن است تمیز کردن آنها به دلیل  كجى و دسترسی  مشکلشان،دشوار باشد.

حتى ممکن است دندان عقل به گونه اى در بياید که از هماهنگی دندان های ديگر جلوگیری کند. اگر هر کدام از این شرایط ایجاد شود پیشنهاد می دهیم که بیمار تحت نظر دندان پزشک خود دندان عقل را خارج كند. این کار می تواند قبل، در طول یا پس از گذاشتن وسايل ارتودنسي انجام شود.

بسیاری از افراد با رشد دندان عقل دچار کراودینگ (برهم ریختن دندان ها) می شوند. البته امروزه اين نظريه كه دندان عقل به تنهايى موجب نامرتبى دندانها مى شود رد شده است.در مطالعه اى معروف،دندان عقل تعدادى از نوجوانان را قبل از رويش آن كشيدند و در مقابل دندان عقل تعدادى ديگر را حفظ نمودند.نتايج نشان داد كه در هر دو گروه مورد مطالعه،نامرتبى دندانهاى قدامى ايجاد شده بود!امروزه متوجه شده اند كه علت اصلى اين به هم ريختگى دندانها چرخش هاى فكى است كه همزمان با رويش دندان عقل رخ مى دهد و همه مسئوليت اين بهم ريختگى را بر عهده اين دندان مى اندازد.البته دندان عقل نيز بى تقصير نيست و فضا را برای رشد دندان ها کاهش می دهد و نقش خود را اينگونه در اين داستان ايفا مى كند(فشارى به دندانهاى جلويى خود وارد نمى كند) . از آنجایی که دندان عقل گیر افتاده می تواند به دندان های دیگر آسیب برساند، معمولا پیشنهاد می شود که جراح فك آنرا بیرون بیاورد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  درمان تنگی فک بالا  

امروزه نمى توان به تمام بیماران بزرگسالى كه درمان ارتودنسی انجام مى دهند توصيه كرد دندان عقل خود را بكشند ؛بلكه با طی مراحل مناسب می توان رويش دندان سوم آسیاى آنها را مدیریت کرد و در صورت نیاز آنرا کشید.

بهترین کاری که می توان برای نوجوانان انجام  داد بررسی روند رشد این دندان هاست. متخصص ارتودنسي  رشد دندان عقل را در طی درمان ارتودنسی بررسی می کند و در صورت نیاز كشيدن آنها را  تجویز می کند.

3 3 - دندان عقل و ارتودنسي
دندان عقل و ارتودنسي

اگر نگران این هستید که دندان عقل در دوران درمان ارتودنسی شما را دچار مشکل کند، نگرانی را کنار بگذارید. دندان های عقل حتى در زمان استفاده از بریس هاى ارتودنسي نيز به سادگی قابل کشیدن هستند پس به روند درمان خود بدون نگرانی ادامه دهید اگر هم با دندان عقل خود مشکلی ندارید كه ديگرنیازی به کشیدن آن نیست و می توانید بدون مشکل روند درمان خود را طی کنید.

5/5 (1 نظر)