خیلی پیش آمده است که فرد مراجعه کننده برای ویزیت ارتودنسی از ویزیت های قبلی خود نقل قولی می کند و هنگامیکه از وی در مورد مشاوره دهنده قبلی سوال می شود عنوان می کنند که وی فوق تخصص ارتودنسی دارد!

در مواردی هنگامیکه  از فردی که ارتودنسی کرده سوال می شود که ارتودنسی خود را پیش چه کسی انجام داده است بلادرنگ می گوید:فوق تخصص ارتودنسی! با توجه به شیوع بالای این موضوع برآن شدیم که مشخص کنیم آیا ارتودنسی فوق تخصص دارد یا نه؟و اگر پاسخ مثبت می باشد،فوق تخصص های ارتودنسی کشور چه کسانی می باشند؟ برای مشخص شدن این موضوع ابتدا اجازه دهید مقدمه ای در مورد تحصیلات دندانپزشکی اراِئه دهیم…

shutterstock 267955826 - آيا فوق تخصص ارتودنسى وجود دارد؟
آيا فوق تخصص ارتودنسى وجود دارد؟

دندانپزشکی و تخصص ارتودنسی

دندانپزشكى يكى از رشته هاى مهم علوم پزشكى مى باشد كه ورود به آن توسط كنكور سراسرى صورت مى پذيرد.دانش آموزان رشته علوم تجربى پس از تعيين رتبه در كنكور سراسرى و كسب حدنصاب مورد نظر وارد رشته دندانپزشكى مى شوند.

زمان معمول گذراندن اين رشته در دانشكده هاى دندانپزشكى كشورمان شش سال و معادل ١٢ترم مى باشد.سال آخر دانشجويي دندانپزشكى نيز معادل دوره اينترنى دوره پزشكى در نظر گرفته مى شود و فارغ التحصيلان اين رشته پس از سپرى كردن دوران تحصيل خود، براى كسب امتياز لازم براى احداث مطب و خدمت به مناطق محروم،وارد دوران طرح دندانپزشكى مى شوند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  نحوه مواجه شدن با زخم های دهان در طول درمان ارتودنسی

دندانپزشكانى كه دوران طرح خود را گذرانده اند مى توانند جهت ورود به دوره هاى تخصصى،در آزمون دستيارى(رزيدنتى)دندانپزشكى شركت نمايند. تخصص هاى دندانپزشكى شامل رشته هاى زير مى باشند:

١) ارتودنسى

٢) دندانپزشكى كودكان و نوجوانان

٣) ايمپلنت (پريو)

٤) عصب كشى(اندو)

٥) پاتولوژى

٦) راديولوژى دندان و فك

٧) دندانپزشكى ترميمى و زيبايي

٨) بيمارى هاى دهان

٩) جراحى فك و صورت

١٠) پروتز دندان

يك دندانپزشك پس از سپرى كردن هر يك از دوره هاى تخصصى(كه معمولا” سه يا چهار سال طول مى كشد)در آزمون بورد تخصصى شركت مى كند تا در صورت موفقيت در آن،به عنوان هيئت علمى در دانشكده هاى دندانپزشكى مشغول بكار شود.

ortodontia - آيا فوق تخصص ارتودنسى وجود دارد؟
آيا فوق تخصص ارتودنسى وجود دارد؟

فلوشیپ فوق تخصصی نه فوق تخصص !

متخصص هر يك از رشته هاى تخصصى دندانپزشكى فوق،پس از گذراندن طرح دوره تخصصى خود مى توانند در آزمون دوره بالاترى شركت كنند كه فلوشيپ تخصصى (يا تحصيلات تكميلى تخصص)ناميده مى شود.اين دوره دو ساله اگرچه فرای دوره تخصصی است اما بايستى تاكيد كرد كه فوق تخصص محسوب نمی شود (دوره فوق تخصص به دوره سه ساله گفته می شود). رشته هاى دندانپزشكى به مانند پزشكى داراى مدرك فوق تخصص نمى باشند و اين مدرك فلوشيپ فوق تخصصی بالاترين مدرك دندانپزشكى كشور مى باشد.

فلوشیپ فوق تخصصی ارتودنسی

رشته ارتودنسى نيز از جمله رشته هاى تخصصى دندانپزشكى مى باشد كه طيف وسيعى از درمانها را شامل مى شود.يكى از انواع پيچيده درمان ارتودنسى مربوط به آن دسته از ناهنجاريها مى باشد كه منشاء فكى دارد و حل آن علاوه بر ارتودنسى،نيازمند جراحى فك نيز مى باشد.اين نوع درمان ها كه به عنوان ارتوسرجرى(تركيب ارتودنسى و جراحى فك)شناخته مى شود به تبحر بيشترى از سطح درمانهاى معمول ارتودنسى نياز دارد و در حيطه فوق تخصصى ارتودنسى قرار مى گيرد.يك فوق تخصص(فلوشيپ فوق تخصصى)ارتودنسى جراحى با طى كردن دوره دوساله فوق،موفق به كسب مهارتهاى فوق تخصصى اين زمينه خاص و پيچيده مى شود.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  دندان عقل و ارتودنسي
what is an orthodontist 1920x600 - آيا فوق تخصص ارتودنسى وجود دارد؟
آيا فوق تخصص ارتودنسى وجود دارد؟

چه کسانی در کشور ما دارای مدرک فلوشیپ فوق تخصصی می باشند؟

تعداد متخصصين ارتودنسى كه در كشور ما موفق به طى كردن اين دوره فوق تخصصى و كسب مدرك فلوشيپ فوق تخصصى شده اند محدود مى باشد. اساتیدی که تا پایان سال 1396این دوره فوق تخصصی را سپری کرده اند عبارتند از:

  1. دکتر عبدالرحمن شوکت بخش (تهران)
  2. دکتر مرتضی اردو بازاری (تهران)
  3. دکتر آزیتا تهرانچی (تهران)
  4. دکتر عبدالرضا جمیلیان (تهران)
  5. دکتر احمد شیبانی نیا (تهران)
  6. دکتر عارف عباسیان (تهران)
  7. دکتر حمید عطرکار روشن (گیلان)
  8. دکتر فاضل فیروزی (تهران)
  9. دکتر هومن زرنگار (تهران)
  10. دکتر مهدی محمودهاشمی (تهران)
  11. دکتر قربانی (خوزستان)
  12. دکتر سوده طهماسبی (تهران)
  13. دکتر محمدرضا فتاحی (یزد)
  14. دکتر فرزین اصلانی (تهران و كرج)

امروزه با توجه به رشد و توسعه تخصص ها و دوره هاى فوق تخصصى دندانپزشكى انتظار مى رود  به تدريج فلوشيپ هاى فوق تخصصى دندانپزشكى در استان هاى مختلف مشغول به فعاليت شوند و  ديگر نيازى نباشد بيماران به مراكز درمانى پايتخت مراجعه كنند و قادر باشند مشكلات درمانى خود را با درمانگرهاى بومى حل نمايند.

*توضیح اینکه اطلاعات فوق بر اساس اطلاعات شخصی نویسنده تهیه شده و در صورتی که نام هر یک از اساتید از قلم افتاده باشد پیشاپیش پوزش می طلبیم و قادر به تصحیح می باشیم.

5/5 (1 نظر)