ارتودنسي نامرئى و ارتودنسي شفاف

ارتودنسي از آن جمله درمان هاى دندانپزشكى است كه پيشرفت تكنيكى و تكنولوژيكى آن را بسيار تحت تاثير قرار داده است.در طى اين سالها يكى از مهمترين نوآورى هايى كه در زمينه ارتودنسي پديد آمده است پيدايش ارتودنسي شفاف و ارتودنسي نامرئى است.ابتدا عنوان شد كه اين انواع ارتودنسي براى ارتودنسي در سنين بالاتر پديد آمده اند اما اين نوع ارتودنسي بزودى در ميان نوجوانان و جوانان نيز شيوع پيدا كرد.

چارلز دیکنز در مورد دوران نوجوانی می گوید: با وجود اینکه بهترین زمان است،  اما بدترین زمان نیز هست. به نظر می‌رسد که این جمله می‌تواند یک توصیف بسیار خوب از دوران نوجوانی و چالش‌های احتمالی ارتودنسي در اين سن باشد.

ازينرو شايد بتوان توجيه كرد برای یک نوجوان پذیرفتن یک براکت ارتودنسی فلزى می‌تواند ناراحت كننده باشد. به همين منظور متخصصین ارتودنسی به شیوه‌های مختلف ارتودنسي از جمله ارتودنسي شفاف و ارتودنسي نامريى روى آورده اند که باعث می‌شود پذیرفتن آن برای نوجوانان راحت‌تر باشد و با تکیه بر همین نکات به موفقیت‌های چشمگیری نیز رسیده‌اند.

1 3 - ارتودنسي نامرئى
ارتودنسي شفاف و نامرئى

ارتودنسي شفاف چيست؟

به طور كلى اين شيوه رايج ترين روش پنهان كردن نمايش براكت هاى ارتودنسي مى باشد.منظور از براكت هاى شفاف همان براكت هاى ارتودنسي سراميكى مى باشند.اين براكت ها نه از فلز كه بلكه از كريستال سخت ساخته شده اند و ظاهر شفاف آنها كمك مى كند كه از جذابيت براكت هاى ارتودنسي كاسته نشود.گاهى مراجعين از اين نوع ارتودنسي با نام “ارتودنسي شيشه اى”ياد مى كنند.

ارتودنسي نامريى چيست؟

ارتودنسي نامرئي يا اينويزيلاين  به مجموعه اى از پلاك هاى متحرك اطلاق مى شود كه با قرار دادن دوره اى آنها،مى توان نامرتبى خفيف دندان ها را حل كرد.مجموعه پلاك ها معمولا” در همان ابتدا به بيمار تحويل مى شود و از بيمار خواسته مى شود در فواصل مشخص و بر اساس پيشرفت درمان،پلاك هاى خود را تعويض نمايد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  متخصص ارتودنسى در فرديس كرج

براکت هاى شفاف و ارتودنسي نامرئى دارای مزایای کلیدی متعددی مى باشند که آنها را به یک انتخاب خوب برای نوجوانان تبدیل مى‌کند. پس با ما همراه باشید تا یک نگاه کلی به  استفاده از ارتودنسي شفاف يا ارتودنسي نامريى برای درمان ارتودنسی اشاره کنیم.

1. زيبايى

با توجه به اینکه نصب و استفاده از براکت های فلزى موجب می‌شود که ظاهر فرد تحت تأثیر قرار گیرد، ممکن است باعث بروز مشکلات و حتی تحت تاثير قرار گرفتن روحيات آنها شود. اما براكت هاى شفاف به دليل ظاهر كريستالى و شيشه اى خود و ارتودنسي نامرئى به دلیل این که از پلی اورتان ساخته شده است، بر روی ظاهر فرد تأثیر منفی نمی‌گذارند و به همین دلیل نسبت به براکت های فلزى کمتر جلب توجه می‌کنند. اگر چه ممکن است دوستان نوجوان در نهایت متوجه تغییرات در چهره فرد شوند، به دلیل کشیده شدن دندانها و درست شدن وضعیت آنها، اغلب آنها در نهایت بر روی دندان‌های نوجوان تمرکز خواهند کرد تا استفاده از براکت.

2. ويزيت هاى ارتودنسي

ويزيت هاى ارتودنسي(چه از نظر تعداد و چه از نظر زمان)در ارتودنسي شفاف(براكت هاى سراميكى)با براكت هاى ارتودنسي چندان تفاوتى نمى كند اما ارتودنسي نامرئى( اینویزالاین )اغلب به زمان کمتری- نسبت به سایر شیوه‌های ارتودنسی -برای ملاقات با متخصص ارتودنسي نياز دارد. از آنجایی که در مورد این ارتودنسي ها تنظیمات لازم در روزهای اولیه صورت گرفته و نیازی به ترمیم و اصلاح سیم یا سایر متعلقات وجود ندارد، قرار ملاقات بین بیمار و متخصص ارتودنسی معمولاً هر ۴ تا ۶ هفته برگزار می‌شود و این وقت کمتری از نوجوان را اشغال می‌کند. خانواده‌هایی که تعداد زیادی فرزند دارند می‌توانند از این خبر خوشحال باشند و زمان کمتری به این موضوع اختصاص دهند.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کنترل هپاتیت در طول درمان ارتودنسی
2 4 - ارتودنسي نامرئى
ارتودنسي شفاف و نامرئى

۳. محدودیت غذا خوردن

 استفاده از براکت های فلزى باعث می‌شود که نوجوانان از خوردن برخی از غذاهای سفت محروم شوند. به عنوان مثال، خوردن غذاهایی مانند ته ديگ یا سیب و ميوه هاى هسته دار به راحتی می‌تواند به اتصالات این نوع براکت ها صدمه بزند. جویدن آدامس نیز به هنگام داشتن براکت می‌تواند محدودیت بیاورد و امکان چسبیدن آن به سیم و متعلقات آن وجود دارد.

در براكت هاى سراميكى اين وضعيت بدتر است و محدوديت غذايى سخت ترى نسبت به براكت هاى فلزى وجود دارد.در ارتودنسي شفاف البته شايد وضعيت بهتر باشد؛به اين معنا كه بیماران می‌توانند آنها را در شرایط مختلف از دهان خود خارج کرده، غذای مورد نظر خود را میل ‌کنند و در نهایت پس از شستشوی دندان‌ها و مسواک زدن نسبت به نصب مجدد آنها بر روی دندان‌ها اقدام کنند.

۴. مشارکت در ورزش

 بسیاری از دانش آموزان و نوجوانان در ورزشهای گروهی شرکت می‌کنند. این موضوع می‌تواند برای ورزشکاران نوجوان که دارای براکت ارتودنسی فلزی يا سراميكى هستند چالش‌برانگیز باشد، به ویژه اگر آنها در ورزش‌های گروهی مانند فوتبال یا کشتی حضور دارند که در آنها احتمال ضربه خوردن به براکت و آسیب رسیدن به بافتهای نرم دهان وجود داشته باشد. این ورزش‌ها نیاز بیشتری به مراقبت از دهان و دندان نوجوان دارند، اما می‌توان این چالش را نیز در مورد درمان ارتودنسی برطرف کرد. در ارتودنسي نامرئى( اینویزالاین )بیمار می‌تواند نگهدارنده را از دهان خود خارج کند و از یک گارد دندان برای محافظت از دندان‌ها، فک و دهان خود استفاده کند و پس از اتمام ورزش مجدداً آنها را به حالت قبلی برگرداند.

۵. پيچيدگى ارتودنسي هاى مورد درمان

 براكت هاى فلزى به متخصص ارتودنسي امكان تسلط بيشترى را در درمان فراهم مى كنند و عمده دليل آن همخوانى سيمهاى ارتودنسي با براكت هايى از جنس فلز مى باشد و در نتيجه توانايى ارتودنتيست در اعمال نيروهاى مختلف به دندان زياد است؛ در صورتى كه براكت هاى سراميكى همخوانى كمترى با سيمهاى ارتودنسي دارند و اين موضوع بويژه در ارتودنسي هايى كه شامل كشيدن دندان مى باشد دردسرساز مى باشد.در ارتودنسي نامرئى وضعيت بدتر مى باشد و در موارد ارتودنسي پيچيده(و شامل كشيدن دندان)اين نوع ارتودنسي كاربرد ندارد.

شاید این مطلب نیز برای شما مفید باشد:  کش (الاستیک) ارتودنسی

 ۶. مراقبت کامل و تمیز کردن

 مراقبت و تمیز کردن براکت های فلزی و سراميكى زحمت بسیاری دارد و نيازمند اين است كه نوجوانان انرژی و حوصله لازم  را به خرج دهند. ساختار منعطف و متحرک اینویزالاین شرایطی را برای نوجوانان فراهم می‌کند که تمیز کردن آن بسیار راحت‌تر و مسواک زدن دندانها با کمترین زحمت انجام شود. برای این کار فقط لازم است که نگهدارنده  از دهان خارج شده و پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن معمولی، مجدداً  در جای خود نصب شود.

 ۷. قیمت ارتودنسي نامرئى

هزينه ارتودنسي نيز نقش تعيين كننده اى در انتخاب نوع درمان دارد.در بين انواع ارتودنسي،هزينه ارتودنسي نامرئى بالاتر از انواع ديگر مى باشد.پس از اين ارتودنسي،براكت هاى سراميكى بالاترين تعرفه ارتودنسي را دارند و در نهايت كمترين هزينه ارتودنسي مربوط به براكت هاى فلزى مى باشد.براى اطلاع از جزييات هزينه و قيمت ارتودنسى مى توانيد به مقاله اى از دكتر اصلانى كه قبلا” در همين وبسايت درج شده مراجعه نماييد.

٨.ارتودنسي نامرئى در كرج

كلينيك تخصصى ارتودنسي دكتر اصلانى انواع ارتودنسي نامرئى در كرج را در اختيار جستجو كنندگان اين نوع ارتودنسي مى گذارد.اين نوع ارتودنسي بويژه براى بزرگسالان و افرادى كه از نظر اجتماعى با  مشكلات ديده شدن براكت هاى فلزى مواجه هستند،كمك كننده مى باشد.در عين حال بايد توجه شود كه تمام مشكلات ارتودنسي با اين نوع ارتودنسي قابل درمان نمى باشند و در مواردى كه ارتودنسي شما ساده نباشد امكان استفاده از ارتودنسي نامرئى براى شما وجود ندارد.

 اگرهنوز هم احساس می‌کنید که نسبت به این نوع براکت ها و درمان ارتودنسی به اطلاعات بیشتر و مشاوره نیاز دارید، با ما در تماس باشید.

0/5 (0 نظر)